2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder brukar alltid uppskattas :)

Okej så till dilemmat som jag sett i en sökning många haft frågor om nämligen mjuk eller hårdfog?!

Jag har nämligen bestämt mig för att nu ska den mögliga fogen bort och på med en ny. Jag började vid dusch väggen till hörnet sen vidare till nästa hörn och tillslut stanna vid väggen mittemot duschen där den större glipan i vägg-vägg samt golv-vägg syns.

Bild 3 visar duschhörnet och det är inte mjukfog som syns i hörnet utan lite hårdfog.
Näst sista bilden är hörnet mittemot och där är det en bit mjukfog jag inte pillat bort än.

Jag började med glatt humör och tänkte detta går fort det är bara att rispa bort den mjuka och på med nytt ty jag trodde det fanns en hårdfog under mjuken.. Inte fanns det nån sådan inte. Vad som jag trodde skulle ta ett par timmar blev många mer. Det blev ett otroligt jobbigt pill att får bort all silikon som jag helst inte vill göra om igen.

Så vart bor jag, silvermyntsgatan i Göteborg, Högsbo i en bostandsrätt byggd 1953 i betong på vån 3. Badrummet ny renoverades 2007 och ja slarviga var dom på sina ställen men helheten är iaf bra!
"silikona" verkar vara deras styrka speciellt snyggt vid element rören som för övrigt är placerad vid vägen mitt emot duschen.

Iaf om man läser på om mjuk vs hård på sidan 14 i BBV (BKR)

http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf

Så säger dom att mjukfog bör brukar om rörelser i byggnaden kan uppstå.

Så jag undrar nu ska jag inhandla antimögel mjukfog eller ska jag ta och förbättra det med hårdfog och sen om så behövs lägga på en remsa mjukfog för syns skull?

Nått jag bör tänka på som "lekman" om jag gör detta själv?

Mvh Tobias
 
Om väggar och golv av betong. Fog lika keramiken. Inte mjukfog runt golvgallret. :eek:
Om skivvägg (av t ex gips) ansluter mot betong eller skivvägg. Mjukfog i hörn. Avloppsröret ser ut att vara färdigt för att byta. Det ser sönderrostat ut. Runt rör som rör! sig av temperaturskillnader är det lämpligt med mjukfog. Det behöver inte vara silikon (som inte går att måla på) om det inte är vattenbegjutet i badrum t ex., Då ska du använda våtrumssilikon som är mögelbeständigt. Det blir i och för sig mögel prickar ändå eftersom rengöringsmedlet du torkar med avlägsnar fungiciderna i fogen vilka förhindrar mögel Så tycker jag om åtgärdandet!
Jobbet kan du göra själv men avloppet är bostadrättsföreningens problem .;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.