Jag bor idag i ett hus om 90m2 som nu skall byggas till med 46m2.
I dagsläget har vi direktverkande el, vilket syns mycket tydligt på vår elräkning, trots att alla element och varmvattenberedaren är utbytt nyligen.

Vi har bestämt oss för att byta till vattenburen värme, men kan inte bestämma oss för om vi skall ta fjärrvärme eller en luft-till-vatten pump (typ NIbe Figher 2020).

Efter att ha tagit in offerter så verkar det som om att det kommer kosta oss ca 200.000 att konveretera, oavsett om vi väljer fjärrvärme eller luft-till-vatten pump (ja, det var sjukt dyrt att dra in servisen för fjärrgvärmen, 40.000).

Jag är tveksam till om den här investeringen kommer löna sig när man ser till husets totala driftskostnad. Risken är att besparingen äts upp av räntekostnaderna för lånet.

Så vad jag lurar på är HUR illa är det att lägga golvvärme (vattenburen) i min nybyggnation men att vänta med att koppla in den till säg nästa år? Jag skulle vilja testa och se om vi inte klarar oss ganska bra med elradiatorer och en luft-till-luft pump.
 
Jag skulle inte lägga golvvärme i ditt fall. Det av två anledningar.
1) stor investering
2) mycket värme går neråt om du inte lägger mycket pengar på isoleringen under.

Om du inte bor allt för långt norrut skulle jag hellre satsa på luft/luft värmepump. Jag har en i garaget i Stockholmsområdet och den har värmt 2 år nu utan problem. Luft/luft ger bättre verkningsgrad än luft/vatten.
Om du bor så pass långt norrut att du drabbas av långa perioder med under ca -15 bör du nog välja markvärme istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.