Det börjar bli dags att byta ut denna. Rostig och packningen är söndervittrad. Sen stör jag mig på den gräsliga skorstenen.
Dom flesta husen i området är byggda samtidigt och är väldigt likartade. Vissa har skorstenen men dom flesta har det inte.

Kan jag skippa skorstenen? Vilken huv ska jag kolla på? Sitter en Fläktwoods RDKS innanför.
 
  • Svart ventilationstrumma med böj installerad på vit husvägg med röd sidopanel och takränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett slitet svart ventilationssystem under takutsprånget på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det där var ingen snygg lösning !
Problem är att du måste avskilja inluft och avluft.
Kan du inte dra kanalen till avluft genom takutsprång och montera en huv som passar mer estetiskt, finns ju färdiga att köpa
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Nej det där var ingen snygg lösning !
Problem är att du måste avskilja inluft och avluft.
Kan du inte dra kanalen till avluft genom takutsprång och montera en huv som passar mer estetiskt, finns ju färdiga att köpa
Dom huvar jag har kollat på ser ut typ som den jag har idag förutom skorstenen. Alltså att in och avluft kommer ut på olika ställen i samma låda. Typ som denna. Insug i underkanten och avluften genom runda hålet. Det borde väl fungera med en sådan?

https://www.luftbutiken.se/yttervaggshuvar/4220-abc-cdf-combidon-vit-2x160-mm.html
 
En sån funkar också, sen ska du bara få anslutningarna att passa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.