Har en ytterdörr till förrådet som är 15 år gammal som har blivit bucklig och skev.

Har ni tips på var man kan få tag i en billig ytterdörr med skaplig kvalitet?

Bauhaus har för strax under 4000 kr med bra recensioner.

Är det bara att slå till eller går det att komma undan billigare på något sätt?

Mellan tummen och pekfingret hur lång arbetstid tar ett dörrbyte om man anlitar hantverkare?

Tänkte mig att hantverkaren får flytta över det befintliga låset till den nya dörren.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Har en ytterdörr till förrådet som är 15 år gammal som har blivit bucklig och skev.

Har ni tips på var man kan få tag i en billig ytterdörr med skaplig kvalitet?

Bauhaus har för strax under 4000 kr med bra recensioner.

Är det bara att slå till eller går det att komma undan billigare på något sätt?

Mellan tummen och pekfingret hur lång arbetstid tar ett dörrbyte om man anlitar hantverkare?

Tänkte mig att hantverkaren får flytta över det befintliga låset till den nya dörren.
För mig tar det ca 2-3h max att byta dörr, om storleken matchar och inget krånglar mer än vanligt.
För en ytterdörr kommer dom troligen vilja vara två dock (dom kan vara tunga)

Antingen köper du en sådan du har hittat (dubbekolla måtten), den verkar ju väldigt prisvärd, eller så kollar du på en begagnad.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Dörren mäter 200x90cm. Är det bara att beställa en ytterdörr i denna storlek eller är det fler saker att tänka på?
 
Arbetstiden beror på vad som måste göras vid bytet det kan vara allt från salning, lister, foder, målning, överbleck, tröskelbleck mm till att gjuta en klack som dörren står på osv,
Arbetet skiljer även beroende på fasad (träfasad, putsad osv).
Om du vill ha ett kostnadsförslag så är det bäst att be en hantverkare om det.
 
Japp. Men vågar man beställa en dörr som har samma mått som den befintliga eller finns det några fallgropar att se upp för?
 
S
Arn83 Arn83 skrev:
Japp. Men vågar man beställa en dörr som har samma mått som den befintliga eller finns det några fallgropar att se upp för?
Vill du vara helt säker så kan du lossa på fodret och se var måttet mellan väggreglarna. Men en 15 år gammal dörr borde det verkligen vara modulmått om inte någon spikat ihop en förrådsdörr själv.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Är förrådet ouppvärmt kan du köpa billigaste dörr du hittar.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Har en ytterdörr till förrådet som är 15 år gammal som har blivit bucklig och skev.

Har ni tips på var man kan få tag i en billig ytterdörr med skaplig kvalitet?

Bauhaus har för strax under 4000 kr med bra recensioner.

Är det bara att slå till eller går det att komma undan billigare på något sätt?

Mellan tummen och pekfingret hur lång arbetstid tar ett dörrbyte om man anlitar hantverkare?

Tänkte mig att hantverkaren får flytta över det befintliga låset till den nya dörren.
Bra om dörren håller några år i a f, så köp inte sämsta tänkbara.
Har själv 3 Bauhaus-ytterdörrar i prisklassen 4k och samtliga har hållit bra.

En plåt över dörren förhindrar direkt regnvatten, det klarar ingen modern ytterdörr.

Om du bor i storstad och inte känner någon snickare kommer installationen av dörren kosta lika mycket som priset för dörren. Småjobb av det här slaget blir dyra.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Jag hade också en gammal skev dörr av billig kvalitet på förrådet, typ masonitdörr. Hittade en felfri 20 år gammal ytterdörr med karm (Swedoor) för en femhundring på Blocket, målade om den och bytte. Det blev riktigt bra, tätt och fint, trots att det var första gången jag bytte ut en dörr med karm.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Om dörren har blivit skev och bucklig så sitter den antagligen oskyddad och har blivit blöt. Det kommer knäcka de flesta dörrar så i samband med dörrbytet kanske det är läge att montera någon sorts tak vid dörren.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Tack för era synpunkter. Vill ha en vit ytterdörr och bland vita dörrar ligger Bauhaus billigast med 4400 kr inklusive frakt ( av någon anledning är 100cm breda dörrar 500kr billigare)

Jag har tak ovanför garaget som skjuter ut 50 cm från fasaden dock är den fyra meter högt upp och skyddar antagligen inte speciellt bra mot regn om det blåser. Då får man förmodligen även investera i ett snedtak ovanför. Förvånar mig dock att dörr till tvättstugan som befinner sig i samma väderstreck Söder samt entrédörr till huset på norrsidan har klarat sig utan dessa skador. Kanske har det slarvats med öppen förrådsdörr medan det regnat.
 
Arn83 Arn83 skrev:
av någon anledning är 100cm breda dörrar 500kr billigare)
10/21 är standardmåttet på ytterdörrar så det är kanske så att man prispressar volymprodukten lite extra.
 
  • Gilla
Arn83
  • Laddar…
Arn83 Arn83 skrev:
Tack för era synpunkter. Vill ha en vit ytterdörr och bland vita dörrar ligger Bauhaus billigast med 4400 kr inklusive frakt ( av någon anledning är 100cm breda dörrar 500kr billigare)

Jag har tak ovanför garaget som skjuter ut 50 cm från fasaden dock är den fyra meter högt upp och skyddar antagligen inte speciellt bra mot regn om det blåser. Då får man förmodligen även investera i ett snedtak ovanför. Förvånar mig dock att dörr till tvättstugan som befinner sig i samma väderstreck Söder samt entrédörr till huset på norrsidan har klarat sig utan dessa skador. Kanske har det slarvats med öppen förrådsdörr medan det regnat.
Nu har jag aldrig köpt en ny dörr, och bor kanske närmare Bauhaus än dig, men borde väl vara just en dörr med modulmått 100 i bredd du ska ha, och då får jag priset 3900kr ink frakt. Du har inte mätt dörren till 90 och tittar på att köpa em dörr med modulmått 90? I modulmått ingår karmen.
 
Själva dörren som sådan mäter 90 * 200 cm men avståndet mellan putsen på utsidan är cirka 97 cm.

Kanske är det då en 100 x 210 dörr jag ska ha?
I höjdled mäter avståndet från plåten under dörren till ovan kant av putsen 205 cm.

Bifogar även en nära bild på sprickorna.

Tycker ni det är läge att byta ut dörren utan tvekan eller hade ni avvaktat? Är det någon idé alls att försöka spackla eller måla över den med vitt? Den buktar dock även ut.
 
  • En vägg med spruckna färg- och tätningsskador vid marknivå och en dörrgångjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr inramad i grått, utsvängt gångjärn, handtag, stenplattor framför och ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.