Jag har ganska dålig koll på detta hemma-snickarnde men jag är lite nyfiken på vad jag ska tänka på om jag väljer att köpa ny ytterdörr och byta den själv. :S

Vilka mått är det jag ska titta på så jag får en karm som passar? Jag vill mäta på rätt ställe. Man hittar ju tips och guider över hela nätet men man vill ju inte starta en operation så står man där utan dörr helt plötsligt :x bara för man mätt fel.

Ja, vad ska jag titta på, vilka mått är det som är de som gäller... samt övrigt tänka på :)

Tack
 
Du mäter yttermått på karmen, tex 10x21 brukar dom heta och det är dm man pratar om då.
 
Y
Montera så att du få får ev smyg på insidan, se till att vindpappen går fram över karmen på utsidan.:)
Lycka till o fråga hur mycket du vill, alltid lika roligt med folk som vill göra dessa jobb på egen hand!
 
  • Gilla
Maximus10
  • Laddar…
Yeti 550 skrev:
Montera så att du få får ev smyg på insidan, se till att vindpappen går fram över karmen på utsidan.:)
Lycka till o fråga hur mycket du vill, alltid lika roligt med folk som vill göra dessa jobb på egen hand!
Tackar...

Ingen som vet någon läsa på guide som finns på nätet, jag tycker mig ha Googlat men men :)
 
Stefan N skrev:
Du mäter yttermått på karmen, tex 10x21 brukar dom heta och det är dm man pratar om då.
Nja, det är inte karmens mått. Det är hålet där karmen ska sitta. En karm som anges till 10x21 är nånting i stil med 985x2085.
 
Tänk på att handag och låscylindrar inte ingår i en dörr. Inte så kul o stå utan en söndagkväll.
Är man nybörjare så bör man isolera/ dreva med drevremsa och inte skum. Jag drevar alltid dörrar för jag vet att skum ofta ställer till det på just dörrar.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
andersmc skrev:
Nja, det är inte karmens mått. Det är hålet där karmen ska sitta. En karm som anges till 10x21 är nånting i stil med 985x2085.
Enligt kontroll på Hem & Villa mässan så är det karmens yttermått man ska mäta så det blir att måtta karm nu. Sen får man hoppas att man får till det så man slipper och sova med ett lakan för dörren... Man är ju inte direkt snickaren själv men man måste ju f-n testa.

Vattenpass och karmnyckel så bor det det går vägen...
 
Redigerat:
andersmc skrev:
Nja, det är inte karmens mått. Det är hålet där karmen ska sitta. En karm som anges till 10x21 är nånting i stil med 985x2085.
Jag fick bryta och bända lite och kom fram till förljande M10X21 (990x2088mm.) så nu ska jag bara skaffa mig en ny dörr med lås och handtag sen ska vi se hur det slutar :D
 
Mikael_L
Först efter att alla fönster var monterade upptäckte jag karmhylsor, ...morr ...
Karmhylsor.jpg Web%20-%20Drawing.jpg

Men dörren till garaget sattes med sådana iaf. Mycket smidiga, bättre än vanliga karmskruv tycker jag.
Jula har sådana i sortimentet.
 
Mikael_L skrev:
Först efter att alla fönster var monterade upptäckte jag karmhylsor, ...morr ..

Men dörren till garaget sattes med sådana iaf. Mycket smidiga, bättre än vanliga karmskruv tycker jag.
Jula har sådana i sortimentet.
Är den värd priset, som jag fattade det kostar en karmhylsa ca 60:-/st på Jula, lika mycket som en förpackning med 8 karmskruvar. Och dessutom rekommenderas någon specialskruv för fixering.
Har man en gång monterat så sitter den ju där på plats.
 
Vad är det som gör dessa så mycket bättre än vanliga karmskruv?
 
Om jag förstår den där karmhylsebilden rätt så gängas den in i karmen från utsidan, och skruvas sedan tillbaka för att sätta karmen i spänn mot väggen? Ska man sedan komplettera med någon genomgående skruv för att fästa det hela? Lite dumt om dörren ramlar ner när träkarmen torkar och rör sig senare, menar jag...
 
Mikael_L
Vad det gäller priset så har Jula missat lite info på sin hemsida, det är en förpackning med 6 eller 8 som kostar 60 eller 65:-
Sen tillkommer det fixeringsskruven, lika många i förpackningern som kostar 45:-

Så karmhylsekonceptet blir 3-4ggr dyrare än Biltema's karmskruv (Biltema är mig veterligen billigast på karmskruv).
Skruvkostnaden är bara peanuts i sammanhanget, nä, inte ens nötter, utan bara nötskalen ...

Fördelarna är,
först och främst så kan man sätta in dörren och fönstret på plats skruva in hylsorna i lätt spänn och sen justera och mäta och loda och justera osv till man är helt nöjd och då dra in fixeringsskruven. Och då sitter karmen exakt där du mätt in den.
Med karmskruv är allt löst och rörligt och man jävlas med att försöka hålla karmen still på plats medan man mäter och fortsätta hålla den i rätt läge till att man drar in skruven.
Sen är det risk att man drar karmskruven lite snett (eller förborrar snett) så allt flyttar sig lite vid fastskruvningen. Detta hände några ggr då vi monterade våra fönster, oerhört irriterande och besvärligt.

Sen är karmhylsan en stadigare infästning då man har en 14mm tjock hylsa i karm som avslutas med en betydligt mer rejäl platta mot regelstommen, och allt i ett enda stycke.
Med karmskruv så är det först lite glapp mellan hylsa och skruv och sen är det endast en 6 mm skruv som går in i regelstommen, vilket tveklöst vickar betydligt mer vid sidokrafter än när karmhylsan med sin fläns ligger an.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.