Håller på att höra om i lill toan. Tagit ner handfatet med tillbehör.
Skulle ge mig på Toa-stolen. Men den verkar vara cementerad fast i avloppet. Avloppet av gjutjärn. WC-stols röret sitter centrerat i gjutjärnsröret. Gjutjärns röret är en bit stärre än WC-stols rörer, som jag tippar är 110 mm, och det verkar vara cementerat.

Är det bara att hacka upp "cementen". och ta loss stolen???
Finns det nån risk att det finns asbets i "cementen" tro.

Huset byggt -64. Tror det är original stolen som sitter där.
Hälsningar Henke
 
säker på kan man aldrig vara, men de prover som togs på vår firma gällande just detta gav negativt reslutat i sökandet av asbestfibrer
 
Tack för svaret
 
Förr hade man kitt mellan wc-stolen och muffen, kan verka väldigt hårt men är ganska poröst och inte så svårt att få upp. En liten skruvmejsel eller ett smalt stämjärn och en hammare brukar gå bra att använda för att hacka bort det.
 
Krilleman
Cement har tanvänts "förr" för att täta mellan stol och muff, men lite ovanligt. Har man bytt ett "x" antal muggar så vet man (tur man är på entrapenad idag) Men det kan även vara kitt som torkat, och om du byter toan idag som privatperson, och är orolig för asbest, så kan du vara lugn. Asbest skadar bara vi långvarig exponering och inte för att du byter en toa och tror det är asbest...

btw... Förr så blandade man isolerings-pulver (som var ren asbest-fiber) med visp och vatten... Som idag syns på böjar... Min chef lever än, och han har minns det fortfarande hur man gjorde "förr"... :x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.