Hej,

Jag ska installera en ny WC då den gamla - kanske +20 år - har gett upp. Noterar att detta står i instruktionerna till min beställning (som innehåller montering och bortforsling):

● Det skall finnas fungerande kulventiler så att det går att stänga av vattnet.
● Vid installation i flerbostadshus har du ansvar för att avisera samt informera boende angående avstängning av vatten.
● Vid installation i flerbostadshus har du ansvar för att vår installatör får tillgång till huvudavstängning samt att du vet var den sitter.

Jag kanske trodde att det räckte med att stänga av vattnet via den ventilen som finns jämte stolen, men det kanske är på så vis att hela byggnaden måste stängas av? Låter starkt.
 
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Hej,

Jag ska installera en ny WC då den gamla - kanske +20 år - har gett upp. Noterar att detta står i instruktionerna till min beställning (som innehåller montering och bortforsling):

● Det skall finnas fungerande kulventiler så att det går att stänga av vattnet.
● Vid installation i flerbostadshus har du ansvar för att avisera samt informera boende angående avstängning av vatten.
● Vid installation i flerbostadshus har du ansvar för att vår installatör får tillgång till huvudavstängning samt att du vet var den sitter.

Jag kanske trodde att det räckte med att stänga av vattnet via den ventilen som finns jämte stolen, men det kanske är på så vis att hela byggnaden måste stängas av? Låter starkt.
Om du stänger på ventilen jämnte stolen och så spolar du och kollar om det återfylls.Om inte så bara byta wc stol.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Om du stänger på ventilen jämnte stolen och så spolar du och kollar om det återfylls.Om inte så bara byta wc stol.
Utmärkt :) Då var saken utredd!
 
En god idé att kolla upp var nästa avstängning sitter dock (troligtvis i källaren), dels om något skiter sig, men även om den närmaste avstängningen inte fungerar (har hänt mig)
 
Krilleman
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
Jag kanske trodde att det räckte med att stänga av vattnet via den ventilen som finns jämte stolen, men det kanske är på så vis att hela byggnaden måste stängas av? Låter starkt.
Menar du den ventilen som sitter monterad på WC-stolen eller har du ytterligare en ventil i badrummet?

För ventilen som sitter under befintlig WC-stol är inte samma sak som möjlighet till att stänga av vattnet.

Liknande denna (enligt min bild) är inte "möjlighet till avstängning".
Denna ventilen ska man byta till en ny vid byte av WC.

Du behöver kunna stänga av längre bort också för att byta inringad ventil.

Ett vitt toalettstol i ett badrum, hörn markerat med grön cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Menar du den ventilen som sitter monterad på WC-stolen eller har du ytterligare en ventil i badrummet?

För ventilen som sitter under befintlig WC-stol är inte samma sak som möjlighet till att stänga av vattnet.

Liknande denna (enligt min bild) är inte "möjlighet till avstängning".
Denna ventilen ska man byta till en ny vid byte av WC.

Du behöver kunna stänga av längre bort också för att byta inringad ventil.

[bild]
Mycket värdefullt! Tack. Så, det är praxis att man behöver stänga av vattnet i ett helt flerbostadshus för att byta WC? Säger inte emot på något sätt, är bara förvånad att ingen har bytt WC under min tid i föreningen (10 år).
 
AndersRenovering2023 AndersRenovering2023 skrev:
det är praxis att man behöver stänga av vattnet i ett helt flerbostadshus för att byta WC?
Det är nog rätt olika. I värsta fall behöver man stänga av vattnet till hela huset. I vår förening har varje enskild lägenhet kranar på inkommande vatten som bryter allt vatten i enbart aktuell lägenhet. Sen finns det mellanting där exempelvis en vertikal stam, eller ett enskilt våningsplan, stängs.
 
  • Gilla
AndersRenovering2023
  • Laddar…
även om det finns en ventil vid toan idag så är det ju långt ifrån säkert att den passar mot den nya. Oftast har ju den nya toan en ny ventil monterat redan och sen ansluts den med en slang till koppling. Detta blir ju då svårt om man inte kan plocka lös det gamla.......
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.