Hej!

Har en kyl/frys med påkoppling till vatten för ismaskin, där nu kyl/frysen gått sönder.

När jag drog undan kylen såg jag att själva vredet till kulventilen har gått av. Det går inte heller att koppla på igen med lämplig mutter då den inte går fritt medsols.

Min gissning är att det suttit någon form av fjädring så att vredet kunde lyftas över spärren vid vridning (se videon). Jag har testat att vrida det hela medsols ett kvarts varv med en skiftnyckel och det går fint.

Hur kan man lösa detta? Bara att ringa vvsare eller räcker det att köpa en ny kulventil från typ Biltema, koppla los handtaget och slänga på den kulventilen jag redan har? https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...vs/kulventiler-vvs/kulventil-1-r25-2000058626

Bifogar bild och video på hur det ser ut.

Tack på förhand för eventuella råd!
 
  • Närbild av trasigt handtag på en kulventil kopplad till en vattenledning vid väggen. Ventilens vred är avbrutet och synligt på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett avbrutet rött vred till en kulventil, med synlig skada på insidan där det ska fästas på ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Ugish skrev:
räcker det att köpa en ny kulventil
Ja.
U Ugish skrev:
från typ Biltema,
Funkar säkert
U Ugish skrev:
koppla los handtaget och slänga på den kulventilen jag redan har?
NEJ! Det kanske funkar. Fast det är inte säkert

Utan byt istället ut hela den defekta kulventilen mot en ny med exakt samma anslutningar.
 
Varför skall du byta den?
Det fungerar lika bra att manövrera den med en skiftnyckel så som du gjort.
Är inget fel på kulventilen, bara vredet.
Så låt den sitta kvar och spara både arbete och pengar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.