Y
Behöver ca 6.2meter långa vindskivor.

Förra året köpte jag hem några som var 4meter och tänkte skarva. Sen gick virket åt till annat.

Nu ser jag att dom har "22X170MM FINSÅGAD GRAN L=7M NORRLAND, FINGERSKARV"

Den borde väl vara smidigare? Det står att den är tänkt som panel men borde väl duga som vindskiva med? Ju färre skarvar desto mindre risk att den tar åt sig vatten å spretar?
 
Ja. Det är bättre utan skarvar. Du kan måttbeställa hos en riktig brädgård.
 
Y
Om jag måttbeställer hos en riktigt brädgård, får jag då utan fingerskarvning måntro?
Eller håller sånt såpass bra så det inte är några problem med detta...

(har konto där denna brädan fanns, vore skönt skjuta på betalningen tills lönen hunnit komma)
 
Brukar bli fingerskarvat när det börjar bli lite längd på virket. Beställde själv vindskivor förra året 8,20 långa men jag tog 28mm istället för 22mm. Blir rejälare med 28 tycker jag.
 
Ola78
Knappast troligt att du inte får det fingerskarvat då det normalt sett bara brukar finnas virke upp till 5,4 m utan skarv. Har i och för sig använt 6 meters konstruktionsvirke som inte var fingerskarvat på jobbet men det är väldigt sällsynt att vi får in det och panelbrädor har jag svårt att tänka mig finns så långa utan skarv.
 
Redigerat:
Nej Ola78 har rätt i dom längderna är det fingerskarvat.
 
Finns även ändspontade vindskivor, visserligen blir det en skarv men en vridstyv sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.