Hej
Kommunen ska byta vattenmätare och kräver konsoll som jag inte har idag.
Även ventilerna är gamla och kan vara bra att passa på och byta.

Är detta något man gör enkelt själv om man är normalhändig? Eller bäst att låta en VVSare göra det. Vad i så fall är det rimligt att det landar på.

Kommunen bjuder på gratis avstängning från gatan

Tack på förhand

EDIT nu ändrade kommunen sitt svar och sa att dom kan byta utan konsoll ifall ventilerna stänger.
Den första ventilen innan mätaren har nog inte varit motionerad på 20 år. Är det dumt att prova skruva på den?
 
  • En vattenmätare installerad i ett vattenrörssystem, med gamla ventiler och ett konsollbehov, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag lät VVS:are göra det för nån vecka sen då inkommande rör är av gammal 36mm motsvarande pemslang och ventilerna stängde inte ordentligt och därmed behövde bytas ut och en av de ventilhusen satt direkt på den slangen.
Det kostade 3300 där ca 1/2 var material.

Du ser däremot ut att ha riktiga rör som hyfsat enkelt kan gå att byta ventiler utan att bråka med anslutningen på inkommande rör.

Då frågan om du orkar bråka med det för ca 1500-2000 kr extra som VVSarn kostar (du får nog minst 1300 i material kostnad oavsett)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman
N naikon skrev:
Den första ventilen innan mätaren har nog inte varit motionerad på 20 år. Är det dumt att prova skruva på den?
Går den sönder är det inte roligt längre...

Men du verkar ha koppar in i huset?! Stämmer det?
Mät diametern, precis som @naikon säger så är det inte ovanligt att det är 36mm... Det är en gammal dimension ska tilläggas.

Vattenmätare med kopparrör i ett hus. En grön pil pekar på ett kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N naikon skrev:
Den första ventilen innan mätaren har nog inte varit motionerad på 20 år. Är det dumt att prova skruva på den?
Vid mitt näst senaste mätarbyte så gick den inne ventilen, dvs den efter inte upp igen.

Kommunens VVS'are som var på plats och bytte mätare beklagade sig och konstaterade att det var synd, då det blev mitt problem.
Hade det varit den yttre ventilen, innan mätaren, hade det varit de som stod för bytet.

Så, om det är samma regler hos er som hos mig så skulle jag inte motionera den själv utan låta de testa och se om den fungerar. :)
 
Krilleman
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vid mitt näst senaste mätarbyte så gick den inne ventilen, dvs den efter inte upp igen.

Kommunens VVS'are som var på plats och bytte mätare beklagade sig och konstaterade att det var synd, då det blev mitt problem.
Hade det varit den yttre ventilen, innan mätaren, hade det varit de som stod för bytet.

Så, om det är samma regler hos er som hos mig så skulle jag inte motionera den själv utan låta de testa och se om den fungerar. :)
Konstigt, men samtidigt lite roligt.
Då bör ju rimligtvis halva framtida mätarkonsol bli VA-verkets?! 🤔

För all rördragning efter serviceventilen i gatan är det ju normalt att det blir husägarens problem.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Claes Sörmland
Den uppdelning som ges av lagen om allmänna vattentjänster är att kommunen ansvarar till förbindelsepunkten. Den ligger vanligen vid fastighetsgränsen och är en markventil. Kommunen ansvarar till och med ventilen och sen får fastighetsägaren ansluta sin slang där. Allt efter detta ansvarar fastighetsägaren själv för utom själva vattenmätaren som är VA-huvudmannens.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den uppdelning som ges av lagen om allmänna vattentjänster är att kommunen ansvarar till förbindelsepunkten. Den ligger vanligen vid fastighetsgränsen och är en markventil. Kommunen ansvarar till och med ventilen och sen får fastighetsägaren ansluta sin slang där. Allt efter detta ansvarar fastighetsägaren själv för utom själva vattenmätaren som är VA-huvudmannens.
Precis så är det i min kommun iaf.
Går ventilen ute i gatan sönder är det kommunen som står för kulorna att fixa det.
Grävs inkommande rör av från den ventilen , eller om någon ventil inne på fastigheten går sönder så får jag som fastighetsägare stå för det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MrDizzy skrev:
Precis så är det i min kommun iaf.
Går ventilen ute i gatan sönder är det kommunen som står för kulorna att fixa det.
Grävs inkommande rör av från den ventilen , eller om någon ventil inne på fastigheten går sönder så får jag som fastighetsägare stå för det.
Jag har varit igenom allt det där senare åren. Ventilen i gatan rostade sönder. Kommunen kom och grävde upp och bytte och flyttade över min servisslang till den nya ventilen. Sen hade jag några meter galvrör kvar utanför huset som sprang plötsligt läck. Jag fick gräva upp och laga utan kommunens inblandning. Det var sommarens lilla projekt, handgräva är karaktärsdanande!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Konstigt, men samtidigt lite roligt.
Då bör ju rimligtvis halva framtida mätarkonsol bli VA-verkets?! 🤔

För all rördragning efter serviceventilen i gatan är det ju normalt att det blir husägarens problem.
Det var vad jag hade förväntat mig, men de berättade att de stött på just exakt det problemet tidigare under dagen.
Men, i och med att jag inte hade den "turen" fick jag lösa mitt problem själv och fick aldrig möjlighet att verifiera det. :)

Om det sedan var en orsak till att kommunen höjt VA-avgiften med 130% de senaste fem åren eller ej låter jag vara osagt, men jag skulle inte känna det som att jag utnyttjade dem oskäligt om de bytte ut en ventil åt mig...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har varit igenom allt det där senare åren. Ventilen i gatan rostade sönder. Kommunen kom och grävde upp och bytte och flyttade över min servisslang till den nya ventilen. Sen hade jag några meter galvrör kvar utanför huset som sprang plötsligt läck. Jag fick gräva upp och laga utan kommunens inblandning. Det var sommarens lilla projekt, handgräva är karaktärsdanande!
Meh! Vafalls! Handgräva då man kan hyra leksak (minigrävare) och ha kul med 😂??
 
Claes Sörmland
M MrDizzy skrev:
Meh! Vafalls! Handgräva då man kan hyra leksak (minigrävare) och ha kul med 😂??
Det var trångt vid fasaden, har anlagt seriös trädgård där. Men jag kom ned på rätt djup med två dagars grävning á 3-4 h. Och jag hade sån röta att jag gick rakt på läckan. Så det löste sig väldigt smidigt.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag lät VVS:are göra det för nån vecka sen då inkommande rör är av gammal 36mm motsvarande pemslang och ventilerna stängde inte ordentligt och därmed behövde bytas ut och en av de ventilhusen satt direkt på den slangen.
Det kostade 3300 där ca 1/2 var material.

Du ser däremot ut att ha riktiga rör som hyfsat enkelt kan gå att byta ventiler utan att bråka med anslutningen på inkommande rör.

Då frågan om du orkar bråka med det för ca 1500-2000 kr extra som VVSarn kostar (du får nog minst 1300 i material kostnad oavsett)
Ah ok tack för infon! Okej nja du har nog rätt, då är det nog lika bra att låta någon VVSare fixa det.
Krilleman Krilleman skrev:
Går den sönder är det inte roligt längre...

Men du verkar ha koppar in i huset?! Stämmer det?
Mät diametern, precis som @naikon säger så är det inte ovanligt att det är 36mm... Det är en gammal dimension ska tilläggas.

[bild]
Nä det är kanske inte värt att pilla på den. Tråkigt om den kärvar fast. Kan ju vara bra att ha nya ventiler ifall det skulle gå någon vattenläcka och den ena strular.

Det kan säkert vara koppar, jag har ingen vidare bra koll på rör men detta är nog original från 60-talet. Kan det vara ett problem?
 
Jag gjorde de själv, köpte en ny konsol för 400kr. Hade redan bytt en ventil efter och hade en liggande som jag satte in före konsollen. Fick värma med gasolbrännare för att få loss en koppling. Så lite meck va de!
 
M MrDizzy skrev:
Jag lät VVS:are göra det för nån vecka sen då inkommande rör är av gammal 36mm motsvarande pemslang och ventilerna stängde inte ordentligt och därmed behövde bytas ut och en av de ventilhusen satt direkt på den slangen.
Det kostade 3300 där ca 1/2 var material.

Du ser däremot ut att ha riktiga rör som hyfsat enkelt kan gå att byta ventiler utan att bråka med anslutningen på inkommande rör.

Då frågan om du orkar bråka med det för ca 1500-2000 kr extra som VVSarn kostar (du får nog minst 1300 i material kostnad oavsett)
Jag har det framför mig (har konsol men kranarna är gamla och bör bytas för att undvika framtida problem). Jag har bytt allt efter andra kranen själv, så där är allt nytt och fräsht. Men jag är inne på att låta någon byta, då jag förstått att det kan vara krångel. PEM slang in.

3300 lät billigt. Är det ett normalt pris? Då borde jag ta tag i det så det blir gjort. Jag har trott det kostar det dubbla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.