Hej, jag har problem med en toa som rinner konstant, (en Gustavsberg 235 T, Bottenventil modell NP-20).

När jag öppnar upp ser jag att ventilbollen börjat vittra sönder och behöver bytas ut.

Mitt problem är att jag inte ser hur jag ska montera ut bottenventilen för att byta ventilbollen.

Stämmer det att jag måste montera loss hela cisternen från resten av toan för att kunna göra det här, eller har jag missat något uppenbart?

Tack / Rasmus


Komponenterna det gäller:
https://www.gustavsberg.com/se/prod...spolcistern-toalett-ar-1982-1#pim_accessories
https://www.gustavsberg.com/se/prod...00260/ventilboll-universal-till-toalettstol-2
 
  • En person justerar mekanismen i en toalettens vattentank; kakel och en handduk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

Hej, jag fick svar från Gustavsberg support på samma fråga, så problemet är löst.

Om någon annan skulle komma förbi och undra samma sak så finns det gängor i mitten av den grå pinnen.

Skruva den grå pinnen motsols och håll emot under ventilbollen. (För mig satt det som tusan, så jag behövde hålla emot stadigt med en torr tygtrasa under ventilbollen för att få gängorna att lossna).
 
  • Gilla
Oscar 51 och 1 till
  • Laddar…
R Rasmus B skrev:
Hej, jag fick svar från Gustavsberg support på samma fråga, så problemet är löst.

Om någon annan skulle komma förbi och undra samma sak så finns det gängor i mitten av den grå pinnen.

Skruva den grå pinnen motsols och håll emot under ventilbollen. (För mig satt det som tusan, så jag behövde hålla emot stadigt med en torr tygtrasa under ventilbollen för att få gängorna att lossna).
Har samma problem nu!
Menar du den lodräta grå pinnen som går ner genom bollen?
Sören
 
R Rasmus B skrev:
Hej, jag fick svar från Gustavsberg support på samma fråga, så problemet är löst.

Om någon annan skulle komma förbi och undra samma sak så finns det gängor i mitten av den grå pinnen.

Skruva den grå pinnen motsols och håll emot under ventilbollen. (För mig satt det som tusan, så jag behövde hålla emot stadigt med en torr tygtrasa under ventilbollen för att få gängorna att lossna).
Är den gängad ovanför bollen innanför det blå röret?
 
O Oscar 51 skrev:
Är den gängad ovanför bollen innanför det blå röret?
Hej, ja det stämmer, den grå pinnen som går ner genom bollen är gängad så att det inte syns ungefär på mitten.

Min var trög att skruva av, så jag lindade en tygtrasa längst ner, (precis under bollen), och greppade där så hårt jag kunde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.