Hej,
Jag bor i en villa byggd 1939. Ventilationen är självdrag och på övervåningen finns totalt fyra rum, tre sovrum och en toalett. I vara och ett av dessa rum finns frånluftskanaler som går upp på vinden. Kanalerna är i eternit och jag skulle vilja byta ut dessa.

Vinden är oisolerad och på vintern blir det kallare än i resten av huset. Hur stor temperaturskillnaden faktiskt är vet jag dock inte då jag inte mätt.

Jag har några funderingar:
- Behöver de nya kanalerna vara isolerade? Hur tjock skall i så fall isoleringen vara och av vilken typ?
- Skall jag följa den gamla dimensioneringen på 160 mm?
- Kan jag ansluta samtliga fyra rör till ett gemensamt? T.ex. där de möts vid skorstenen (i nuläget går det fyra separata rör upp längs med skorstenen).

Med vänlig hälsning,
Henrik
 
Hej

En fråga, (jag har också eternitrör,) varför byta ut dem? De är totalt ofarliga så länge man bara låter dem vara (dvs inte börjar borra o såga i dem ) och iaf här fungerar de utmärkt, nästan tryggt val för tex köksfläkten iom brandrisken är väl i princip obefintlig och hålla lär de göra bra länge till,
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gärna haft kvar kanalerna, det handlar egentligen mer om att de är otäta i övergångarna uppe på vinden och att det kommer ner en del damm och skräp från ventilerna.
 
A oki :) ja där har jag tyvärr inga tips är jag rädd,
 
  • Gilla
henkooo
  • Laddar…
Du ska ha tillluft/uteluften in i sovrum inte Frånluft. Stäng ventilerna i sovrum och ta upp nya i yttervägg eller fönsterkarm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.