Hej på er.
Hemma har vi vattenburen golvvärme på badrummet. Vi har en termostat för att vi ska reglera värmen där, saken är att för ett par dagar sen kände vi att det var för lite värme på golvet, jag misstänker att stiftet har fastnat lite, jag kan röra den och trycka på lite men den rör sig för lite. Kan man byta endast ventilen här och inte hela serviceinsatsen? Jag lägger upp ett par bilder så att ni förstår bättre. som ni ser har jag tat bort handratten.
Tack på förhand.
PICT3596.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT3597.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur varmt är resten av systemet? Andra element tex.
Jag tänker på om du har utetempgivare till en värmepump tex, så slår den av nu när solen kryper fram på våren.

Normlt sett är dessa ventiler mkt driftsäkra. Du kan behöva motionerna siftet lite dock, det gör enklas med tummen, eller en flatmejsel, så trycker man på stiftet en 10ggr så det rör sig mjukt.
 
Jag har ingen utetempgivare, jag ska titta på elementen för just nu behövs ingen elementvärme, ska vrida och se om de är ok. Jag har motionera stiftet men den känns för hårt och rör sig rätt lite.
 
Jag har för mig att det ska röra sig ca 7mm, eller om det var 5mm.
Ska gå hyggligt trögt, brukar gå med tummen, men inte så det smärtar.
 
Jag kan försäkra dig att det inte går och trycka in den med tummen, jag har motionera den med en flatmejsel men det verkar inte hjälpa så mycket.
 
Ah :D

Om man är mky försiktig så går det att göra detta med en polygrip. Får vara bra försiktig så man inte böjer stiftet.
Annars är det bara att byta packboxen. Du får jämnföra lite bilder för att se vilken modell det ska vara.

http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-packbox-aldre/
 
Ok. När man byter den här typen av packning forsar det ut mycket vatten då? Är en bra ide kanske att stänga av pumpen vid pannan?
 
Ibland har jag lyckats med att få igång ventilen genom att dra ut den blanka ringen någon mm sedan vrida försiktigt åt höger och vänster med fingrarna, med ringen bestämmer du grundflödet/injustering av kv värdet för ventilen.

Kan ha fel också eftersom det är svårt att bedömma på fotot om ventilen har den funktionen.

mvh
 
Ta en hammare och knacka lite försiktigt på stiftet. Ska du byta packbox så brukar det bara droppa lite, såvida inte själva ventilen har hängt sig.
 
D
Ja, det forsar ut vatten och du får tömma ur en del vatten ur systemet (och naturligtvis stänga av pumpen). Fast om jag hade varit som du hade jag nog försökt få igång packboxen, det brukar gå. Ev. kan du också dra ut ringen som sitter runt piggen och ändra förinställningen så den släpper igenom mer vatten.
 
Hum. Jag lägger upp en bild, ni kanske ser att ringen är graderat, man kan se siffra 6 själv kan jag se siffra 7.
PICT3603.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Du skall dra ut ringen och vrida den så mycket motsols som möjligt (om den inte har något stopp så skall den stå på 7). Men framförallt skall du ta en enkrona och lägga mot piggen (som skydd för ditt finger) och sedan försöka trycka in piggen upprepade gånger och se om du kan trycka in den och se om piggen fjädrar tillbaka.
 
Det är en danfossventil, och förinställningen har inget stopp. Om du tittar på skalan, så ser du siffrrorna 1-7 samt ett läge med ett tunnt rakt streck. Om ventilen står med det tunna strecket mot markeringen på ventilen, är den fullt öppen.
 
En sak som slog mig, det är inte så att pannan, eller vad ni nu har, inte skickar ut någon vidare värme nu när det börjar bli varmare ute? Brukar ju oftast styras med värmekurva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.