Jag har en radiator med en ventil som inte funkar som den ska. Jag har motionerat den men det hjälper inte. Elementet förblir kallt även när jag tagit bort termostaten och tryckt in ventilen för hand. Tänkte byta ut ventilen men behöver jag då byta ut hela radiatorkopplet eller går det att skruva loss insatsen? Var hittar jag isåfall den?
 
  • Element till värmepanna, metallanslutning, väggfäste, inomhus, radiatorrör, varmvattenuppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal radiator med termostatventil mot vit vägg, värmeinstallation, rörledningar synliga, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peka70 Peka70 skrev:
Jag har en radiator med en ventil som inte funkar som den ska. Jag har motionerat den men det hjälper inte. Elementet förblir kallt även när jag tagit bort termostaten och tryckt in ventilen för hand. Tänkte byta ut ventilen men behöver jag då byta ut hela radiatorkopplet eller går det att skruva loss insatsen? Var hittar jag isåfall den?
Det går att byta bara insatsen i mässing. Finns på vvs-firmor fysiska och på nätet.
 
  • Gilla
Peka70
  • Laddar…
Har elementet tidigare gett värme?
Har du knackat på ventilhuset?

Det kan räcka med att rengöra och smörja upp insatsen. Eventuellt byte av packboxen/stiftet.

Ta och kolla i "Rot-boken" från Purmo, där lär du hitta vilken insats du bör ha.
 
  • Gilla
Peka70
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har elementet tidigare gett värme?
Har du knackat på ventilhuset?

Det kan räcka med att rengöra och smörja upp insatsen. Eventuellt byte av packboxen/stiftet.

Ta och kolla i "Rot-boken" från Purmo, där lär du hitta vilken insats du bör ha.
Ja, elementet fungerade ca 15 år men har inte funkat de senaste åren. Jag har inte knackat på ventilhuset men hjälper det om stiftet går att trycka in?
 
När stiftet trycks in så stängs ventilen. Ta gärna reda på om du har ettrörssystem eller tvårörssystem. Samt om det ska vara en insats med eller utan förinställning. Om det är med förinställning ska det gå att skruva bort packboxen och ändra inställning utan att det strömmar ut vatten.
 
  • Gilla
Peka70
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det är med förinställning ska det gå att skruva bort packboxen och ändra inställning utan att det strömmar ut vatten.
Oberoende om ventilen har förinställning eller inte så går det att ta bort packboxen utan att det ska sippra ut vatten.
MEN det gäller bara om ventilen fungerar som den ska, alltså att ventilen öppnar för flöde genom ventilen, för då ska den täta mot packboxens utrymme.
Men så fort ventilkäglan inte öppnar helt så kommer det att komma ut vatten (med fullt tryck) till packboxen.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har elementet tidigare gett värme?
Har du knackat på ventilhuset?

Det kan räcka med att rengöra och smörja upp insatsen. Eventuellt byte av packboxen/stiftet.

Ta och kolla i "Rot-boken" från Purmo, där lär du hitta vilken insats du bör ha.
Demmpa Demmpa skrev:
Har elementet tidigare gett värme?
Har du knackat på ventilhuset?

Det kan räcka med att rengöra och smörja upp insatsen. Eventuellt byte av packboxen/stiftet.

Ta och kolla i "Rot-boken" från Purmo, där lär du hitta vilken insats du bör ha.
Hej, är det något säskilt fett som jag ska smörja upp ventilen med?
 
Armaturfett
 
  • Gilla
Peka70
  • Laddar…
Magrand Magrand skrev:
Insatsen är TIF
[länk]
Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.