Påfyllnadsventilen på min bergvärmepump läcker lite lite hela tiden så jag vill byta ventilen.
Kan jag byta den här själv lätt eller behövs det kapas rör och grejas?
 
  • Mässingsventil på kopparrör, svart reglervred, under diskbänk, installationsinstruktioner under. Fokus på ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gur Ra skrev:
Påfyllnadsventilen på min bergvärmepump läcker lite lite hela tiden så jag vill byta ventilen.
Kan jag byta den här själv lätt eller behövs det kapas rör och grejas?
Nästa support...
Ser ut som ventilen i länken och har du tur så är det bara skräp i ventilen som gör att den inte tätar. Så börja med bottenpluggen och skräpfiltret.
Sen ska du ha fasta nycklar med rätt dimension! Sen sitter det skärringar i kopplingarna så försiktighet.
Slutligen så måste du troligen stanga av vattnet helt men har du tur har du någon mer avstängning? (det brukar inte vara populärt att stänga vattnet)
https://somathermvvs.se/wp-content/uploads/prospekt/SYR_Back_och_avstangningsventil _57.pdf
 
Sen för att utesluta ännu mer så måste du även sänka trycket på VP-sidan för att mecka med ventilen.
 
P paralun skrev:
Nästa support...
Ser ut som ventilen i länken och har du tur så är det bara skräp i ventilen som gör att den inte tätar. Så börja med bottenpluggen och skräpfiltret.
Sen ska du ha fasta nycklar med rätt dimension! Sen sitter det skärringar i kopplingarna så försiktighet.
Slutligen så måste du troligen stanga av vattnet helt men har du tur har du någon mer avstängning? (det brukar inte vara populärt att stänga vattnet)
[länk] _57.pdf
Haha ja du agerar som min personliga support. Tack så mycket!
Jag ska ta en titt direkt. Är nybliven husägare så finns mycket att lära!
 
G Gur Ra skrev:
Haha ja du agerar som min personliga support. Tack så mycket!
Jag ska ta en titt direkt. Är nybliven husägare så finns mycket att lära!
Jo och en viktig sak som man lär sig är hur familjen reagerar om man stänger av vattnet eller elen.:lying:
Sen måste man noga välja tillfällen när man "mekar" så att man slipper stressa och det i onödan blir fel.
Sätter man igång med en ventil med vattnet avstängt så kan det ju bli alldeles tokigt...
 
P paralun skrev:
Jo och en viktig sak som man lär sig är hur familjen reagerar om man stänger av vattnet eller elen.:lying:
Sen måste man noga välja tillfällen när man "mekar" så att man slipper stressa och det i onödan blir fel.
Sätter man igång med en ventil med vattnet avstängt så kan det ju bli alldeles tokigt...
Ingen smuts i filtret men verkar som det läcker ändå någonstans. Får tömma mitt kärl för "övertrycksvattnet" rätt ofta.
Kan jag ersätta ventilen jag har (som verkar ha utgått) med denna? Känns rätt iaf. Dock inget smutsfilter
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/pafyllningsventil-esbe-dn15-pn16-15-mm?category_id=1684
 
G Gur Ra skrev:
Ingen smuts i filtret men verkar som det läcker ändå någonstans. Får tömma mitt kärl för "övertrycksvattnet" rätt ofta.
Kan jag ersätta ventilen jag har (som verkar ha utgått) med denna? Känns rätt iaf. Dock inget smutsfilter
[länk]
Jo det där ser väl rätt ut, har inte tid att kolla måtten men sen kan du ju använda de gamla kopplingarna inkl klämringarna (som jag skrev skärringarna) så är det bara att byta själva ventildelen.
Finns hos både Ahlsell och Dahl så det kan inte vara nåt skräp.
https://esbe.eu/sv/produkter/komplementprodukter/vfa200
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.