Split är med gas från utsidan och växlare inne , ingen frysk på vatten. Package har vatten som cirkulerar mellan ute och inne, finns frysrisk vid längre strömavbrott. Numera så finns det termostat för frysrisk i dom ( fanns inte förr ) med vad hjälper det när strömmen gått
 
J jonaserik skrev:
Split är med gas från utsidan och växlare inne , ingen frysk på vatten. Package har vatten som cirkulerar mellan ute och inne, finns frysrisk vid längre strömavbrott. Numera så finns det termostat för frysrisk i dom ( fanns inte förr ) med vad hjälper det när strömmen gått
Stor tack för svaret. Är de nu likvärdig nu package har en termostat?
 
Ja likvärdiga är dom i effekt, dom första L/V VP som kom kallades monblock med vatten som gick ut och det var flera som frös vid längre strömavbrott. Cikpumpen stannade och ingen värme gick ut. Sen blev det att cirkpumpen startade och stoppade från utedelen, numere är det något som kallas för frysskydd och då startar pumpen upp något minut och värmer rör och växlare. Så om du tänker på en sådan , så till att få klart med att den har frysskyddsfunktion inbyggd. Ska den vara på kallare plats i vårt land så bör du ha en split, något dyrare och det ska kopplas ihop av en kylmontör, inne och utedel. I övrigt så söder om Stockholm/Örebro så klarar dom sig bra och inte för många och framför allt långa avbrott på elen .
 
J jonaserik skrev:
Ja likvärdiga är dom i effekt, dom första L/V VP som kom kallades monblock med vatten som gick ut och det var flera som frös vid längre strömavbrott. Cikpumpen stannade och ingen värme gick ut. Sen blev det att cirkpumpen startade och stoppade från utedelen, numere är det något som kallas för frysskydd och då startar pumpen upp något minut och värmer rör och växlare. Så om du tänker på en sådan , så till att få klart med att den har frysskyddsfunktion inbyggd. Ska den vara på kallare plats i vårt land så bör du ha en split, något dyrare och det ska kopplas ihop av en kylmontör, inne och utedel. I övrigt så söder om Stockholm/Örebro så klarar dom sig bra och inte för många och framför allt långa avbrott på elen .
Bor precis lite nere Örebro, det kan vara kallt o det blåser ibland med risk för strömavbrott i så fall. Det svårt att bestämma om det är en stor pris skillnad.
 
På lite av utsidan en stad och kanske lite i skogen och inga nergrävda kablar, allt hänger på stolpar genom skogen. Området är liksom känt vid storm och trädfällning. Så en split är nog bra, troligtvis finns en kamin med hos er., Ta in priser från flera som har split och jämför, kolla noga vad som ingår , inte bara att så här mycket vill vi ha för en VP. Det ska framgå ordentligt vad som ingår. Bäst är att när ett pris kommit så gör en kravspecifikation på hur ni vill ha det , så finns inga men senare.
 
J JohSel skrev:
Bor precis lite nere Örebro, det kan vara kallt o det blåser ibland med risk för strömavbrott i så fall. Det svårt att bestämma om det är en stor pris skillnad.
Tack för alla informationen du skriver! Jag har en tekniskt fråga till. Jag ser i broschyren av M. skillnaden i varmvattenvolum d.v.s 170, 200 o 300. Är det varmvattenberedarensdelen, varm vatten vi behöver eller är det viktigt för elemeter också?
 

Bästa svaret

Det med VV-mängd är en sak som ni själva bestämmer och har inte med värmen att göra. Med liten VVB så blir det svalt om ett badkar fylls och en dusch efter. Duschar ni mycket så min 200 L och med badkar 300 L . I mitt tycke så är 170 L lite klent, samt att med liten VVB så går elpatronen in oftare för att spetsa upp VVB.
 
Tusend tack för alla hjälpsame svar.
 
Vet inte om det tillhörs tidigare ämnen (kan börja en ny ämnen) men nu har jag 2 offerter. Det är väldigt svårt att bedömna arbetskostnader. De brukar göra som vanligt för att byta en vedpanna till en LVpump Mitsubishi Modell Inomhusdel EHST20D-YM9D, Modell Utomhusdel PUD-SWM100YAA. Har en offert med 36412,5 kr incl o 45375 kr incl. arbetskostnader. Båda utan ROT avdrag. Vänta på 2 till. Har verkligt ingen ide vad är realiskt???Såg tidigare en offert på Byggahus av en M pump som var biligare än båda jag har! Alla kommentar är välkomna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.