Hej
Jag står i begrepp att byta ut min gamla panna, en ERYL dubbelpanna från 1964, samt bygga om min ack-tank. Behöver lite råd om jag har tänkt rätt. Jag har inte bestämt mig till 100% än vilken panna det blir, en Effekta Lamda eller Vedsols nya Gaselle lamdasondspanna.
Jag har i mitt befintliga system en ombyggd oljetank på 3,5m3 som laddas och urladdas genom 70m 15mm kopparrör. Jag har tänkt bygga om den och ta in vattnet direkt från pannan till tanken enligt Matss skiss. Jag tänker använda den befintliga slingan till varmvattenproduktionen. Skulle jag vinna nåt på att dela på slingan och ta ut den som två stycken slingor? Har tänkt sätta in två elpatroner i den övre delen av tanken.
Måste man ha 35 rör mellan tank och panna och som blåsrör eller går det lika bra med 28 rör? Kan jag ha blåsröret ut från expansionskärlet enligt skissen eller måste det sitta nära pannan som på Matss skiss? Vilket tryck behöver man ha på tryckmätaren på radiatorslingan för att det ska funka?
Många frågor och jag kommer säkert på några flera om en stund.

Tacksam för svar.
 
  • Befintligt system.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ombyggt system.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ska du ladda mot så stor volym antar jag att det kommer att bli en panna med en effekt över 35kw och då ska man enligt regler dra 35 rör. Trycket på mätaren är beroende på hur högt upp expansionskärlet hamnar.Det måste minst vara över högsta radiatorn.Om du inte har ett bra laddsystem så tycker jag att du ska titta på termoventilers produkter typ laddomat 21
 
Ok, då får det bli 35rör. Laddomat ska jag naturligtvis ha. Syntes väl lite otydligt på min skiss. Gällande expansionskärlet, så är det ett övertrycksfritt system som jag försöker att få till, och kärlet kommer att sitta alldeles ovanför tanken. Trycket jag undrar över är det tryck som pumpen ordnar med hjälp av strypventilen (se Matss bild i den klistrade tråden här ovanför).
 
Trycket justerar du så att du kan lufta översta element, en sk 6-meterspump räcker till strax under 6 m i höjdskillnad. Höjdskillnaden mäts från nivån i expansionskärlet till luftventil på översta element.

Gasselpannorna kommer med lambdastyrning även på högre effekter och mitt råd är att inte välja minsta pannan nu när du får en skapligt stor tank. Erylpannan ger säkert 50 kW vid full fart.
 
Tack Matss.
Vad tror du om blåsröret, kan jag ha det som på skissen eller måste jag sätta det närmare pannan?
Vad tror du om min varmvattenslinga, den går från toppen ner till botten av tanken och sitter ca 2dm ut från tankväggarna. Tjänar jag nåt på att dela upp den i 2 slingor? Jag har även tänkt seriekoppla den med en elektrisk varmvattenberedare för få det lite bekvämare på sommaren (har köpt en beg beredare som jag ska koppla in provis så att vi har varmvatten när jag jobbar med inkoppling av panna och ombyggnad av tanken).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.