Hej,

Jag kan verkligen ingenting om VVS, så ursäkta om jag använder fel termer nu...

Jag har en vattenutkastare med 1/2" på kranen, d.v.s. där jag ansluter vattenslangen. Nu vill jag uppgradera mitt bevattningssystem med Gardena pipeline, som kräver 3/4" på gängan. Jag har inte jättebra vattenflöde (fyller 10 liter pp 40 del). Jag funderar därför på om jag ska byta vattenutkastaren till en som har 3/4" gänga. Jag tänker att det är bättre än att försöka hitta en omkopplare från 1/2" till 3/4". Men det kanske inte hjälper (=ger bättre vattenflöde) om jag ändå inte byter rören som går fram till vattenutkastaren?

Tacksam för kloka tankar kring denna situation! Om ni tycker att jag bör byta vattenutkastaren, är det något som jag klarar av själv tror ni? Jag är ganska händig men har ingen erfarenhet av VVS som sagt.
 
Bussning/förminskning R20-R15 (3/4”-1/2”) finns det drösvis utav, många ”gardenakopplingar” levereras med en sådan, även många tvättmaskiner & diskmaskiner.
https://rorfokus.se/produkt/krananslutning-invandig-gang-r15-r20/

https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/rordelar/forminskningar/forminskning-3-4-1-2-tum


Vad är det för grovlek på rören från vattenmätaren till utkastaren?
Hur långa är de olika dimensionerna?
Vad är det för utkastar du har idag?

Att bara byta utkastaren kan eventuellt hjälpa.
 
  • Gilla
Jonte 123
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bussning/förminskning R20-R15 (3/4”-1/2”) finns det drösvis utav, många ”gardenakopplingar” levereras med en sådan, även många tvättmaskiner & diskmaskiner.
[länk]

[länk]


Vad är det för grovlek på rören från vattenmätaren till utkastaren?
Hur långa är de olika dimensionerna?
Vad är det för utkastar du har idag?

Att bara byta utkastaren kan eventuellt hjälpa.
Tack för ditt svar! Bara att veta att det kallas "förminskning" gjorde det mycket lättare att hitta den lilla prylen!

Jag har mätt rören nu, med ett billigt skjutmått från Biltema, så kanske inte superexakt.

Från vattenmätaren uppskattar jag att det är ca 10 meter till utkastaren, "fågelvägen". Jag vet inte om sådana rör oftast dras kortaste vägen, eller följer väggar med 90° börjar o.s.v.?

Det lustiga är att på insidan av ytterväggen, vid utkastaren så finns det en inspektionslucka. Där ser det ut så här:
Inspektionslucka som visar vattenledningar med en blandning av kopparrör och böjd plaströrinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedifrån kommer plaströr från vattenmätaren, 16mm yttre diameter. 90° böjarna har 12mm yttre diameter. Kopparröret som leder ut till vattenutkastaren har 18mm yttre diameter. Väggtjockleken är ca 35 cm, så jag antar att kopparröret är 40.

Jag har funderat på varför det ser ut så här, och tänker att alla dessa 90° börjar med liten diameter måste vara en begränsande faktor. Men som sagt, jag kan inget om VVS...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.