Jag ska ta bort lite gamla rör som går i taket i min tvättstuga idag och drar istället vattnet under plattan in i nästa rum där fjärrrvärmecentralen finns. Huset är byggt 1963 och har rör av både äldre och yngre standard.

Inkommande vattenledning idag är ett galvat rör, 42.4 mm ytterdiameter som sitter i en t-koppling och går sedan vidare mot fjärrvärmecentralen med 33.7mm galvat rör (rektangeln i bild) cirka 15 centimeter innan det sitter ytterligare ett t-rör (andra sidan väggen) och sedan 15mm koppar (från fjärrvärmeinstallatören), sedan in i centralen.

Cirkeln i bild är matningen till övervåningen, 22.3mm koppar (målat).

Jag hade tänkt mig att byta inkommande galvrör mot 32mm PEM (under plattan), vidare in i t-rör (15mm koppar mot fjärrvärmen, 22mm mot övervåningen).

På varmvattenledningen (mätt 22.7mm, målat) som syns längst upp till höger i bild vill jag kapa bort ett t-rör precis utanför bild och gå rakt igenom väggen med 22mm koppar, eller finns det en klämkoppling som passar den befintliga muttern?

Jag är inte oäven att löda med gasol och fosforkopparlod.

Ska 15mm koppar räcka till en vanlig fjärrvärmecentral, eller ska jag gå upp en storlek? Matningen ut från centralen är ju 22mm, men det kvittar ju att gå upp i storlek om inkommande bara är 15mm...

Blev lite rörigt, men jag hoppas att någon förstod. :)


vatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.