Enplans hus byggt 1958. Kommunen vill/ber att vattenmätare som sitter i en betongbrunn ska flyttas in i huset då de ska dra om vatten och avloppsledningar efter gatan. Normalt inget större problem. Men vattenrör in i huset går under ett sovrum där T-koppling finns som leder vidare in i huset och den andra går till pannrum/tvättstuga.

Alla förordar nya rör från gatan till tvättstuga där vattenmätaren placeras och ev nytt avlopp den biten. En förordar vilket jag delar mest att de sedan kopplas in på befintliga rör ut/in i huset av olika anledningar se nedan.

De flesta förordar nya rör vidare in i huset. En rekommenderar under betongplattan och upp vid bortre del av hall för vidare till badrum och kök. De flesta förordar att rören dras uppe i hall med dold list eller med nytt sänkt tak.

Ägaren vill inte göra om badrummet som är från 97. Får befintliga ledningar pluggas i vägg? Gäller det även vid duschutrymme? En vill inte göra det pg.a. risken. Andra har sagt inget problem.
Vilka dimensioner rekommenderas vid rördragningen 15 eller högre?

För och nackdelar med de olika varianterna?
 
Redigerat:
Plugga tappvattenrör i vägg är inte bra om det börjar läcka.

I övrigt har jag svårt att begripa frågeställningen men vad som är lämpligt är ju beroende på hur rören kan dras utan att riskera frostskador eller mycket renoveringsarbete.
 
kulle
Ja du får nog göra en skiss på hur det ser ut idag.
pannrum/tvättstuga är det i en sidobyggnad ?
 
pelpet skrev:
Plugga tappvattenrör i vägg är inte bra om det börjar läcka.

I övrigt har jag svårt att begripa frågeställningen men vad som är lämpligt är ju beroende på hur rören kan dras utan att riskera frostskador eller mycket renoveringsarbete.
De nya rören till husets tvättstuga kommer av grävas ner frostfritt. Tvättstugan är byggt mot husets vägg där borrning kommer att ske in till hall där rören sedan kommer att gå vidare till bortre del av hallen för att borras in till badrum och kök. Andra har gjort liknande på samma hustyp i området utan frostrisk. En har gått under bottenplattan från tvättstuga och upp vid bortre delen av hall där badrum och kök vetter emot.

Bedömer det som mindre renoveringsarbete då bara hall behöver renoveras. Äldre dam som inte vill renovera badrum eller kök. Hon är inte intresserad av större förändring.

Såg ut som en rimlig åtgärd med nya vattenledningar i huset tills en firma sa att de inte kommer att godkänna att plugga gamla ledningar och synnerhet duschutrymme. Då behövs en helrenovering av badrum. Kan man lösa det med en duschkabin istället?

Ska man chansa och dra nya vattenledningar i huset utan att renovera badrum? i så fall vilka dimensioner 15 eller 18 i hall delade meningar från firmor. Väntar på offerter och preciseringar.
Ska man bara dra nytt till tvättstugan och sedan koppla in på gammal ledning?
Eller försöka övertyga att även nytt badrum behövs vilket inte är lätt?
 
Redigerat:
kulle skrev:
Ja du får nog göra en skiss på hur det ser ut idag.
pannrum/tvättstuga är det i en sidobyggnad ?
Det är en sidobyggnad vars ena vägg är mot husets vägg. Se ovanför för lite mer information.
 
Redigerat:
Varför ska man hålla på och plugga ledningar i ett badrum för att man byter inkommande vatten.

Sen tror jag en skiss skulle hjälpa, jag förstår fortfarande inte problemet och jag vet att jag åtminstånde inte är exceptionellt korkad :)
 
Krilleman
slurppe99 skrev:
Det är en sidobyggnad vars ena vägg är mot husets vägg. Se nedan för lite mer information.
Nedan?
 
pelpet skrev:
Varför ska man hålla på och plugga ledningar i ett badrum för att man byter inkommande vatten.
Okej ska förklara lite kortfattat.
Ny inkommande vattenledning dras till tvättstugan och där är det två alternativ.
1.koppla in och använda gamla ledningarna in i huset som då inte behöver pluggas. (förutom gamla inkommande vattenrör).
2.Dra nya ledningar in i huset via tvättstugan och då behöver gamla ledningarna pluggas igen som kommer ut från vägg på olika ställen. Du har själv skrivit."Plugga tappvattenrör i vägg är inte bra om det börjar läcka". Dessa rör kommer att i så fall vara tömda på vatten.
Vad är då risken eftersom en inte kommer att plugga då det finns risk att vatten kan läcka in i tömda rör. Han vill i så fall hugga ut rör från vägg i badrum vilket kräver totalrenovering av badrum.
 
Jag ser inget problem med att plugga tömda rör som inte används inuti en vägg. Det man inte vill ha inne i en vägg är trycksatta tappvattenrör där en skarv eller plugg kan stå och droppa utan att det syns.

Ett tappvattenrör av koppar från 1958 kan vara i utmärkt skick. Det beror på, och måste avgöras från fall till fall. Jag har själv rivit ut gamla kopparrör från 1957 som varit felfria. Att låta ett sånt rör vara kvar i ett 20 år gammalt badrum ser jag inte som något problem. I värsta fall så får man en vattenskada i ett badrum som tekniskt sett nästan är uttjänt.
 
Tack Pelpet jag är inne på samma sak. Om hon skulle byta ska det vara 15 eller 18 första sträckan beroende på längden. Vissa påstår att hallen ca 6-7 meters rörlängd behöver 18 innan det senare byts till 15 i badrum och kök?
Har tydligen med spänningar och tryck i rören enligt en.
 
krilleman_215 skrev:
Nedan?
Nej ovanför ska det vara.
Du som kan det här ska ny rördragning i huset kunna vara 15 mm. Eller ska första biten ca 6-7 meter i en hall vara 18 innan det fördelas till kök och badrum som då kan vara 15 mm. Enligt en rörmokare hade det med att undvika spänningar i rören som resulterar i knäppningar.
 
Bokat idag fredag och arbetet börjar med grävning på måndag eller tisdag. En av få företag som kunde utföra arbete innan jul. Slang in i tvättstuga 40-32 mm. Slang gömd i list 18-22 mm. Kromade rör i badrum. har lätt betongväggar som måste borras igenom på 3 st ställen och vattenslang upp ur golv i tvättstuga.

Däremot var deras offert synnerligen dålig med fyra rader skrivna samt vad som inte ingick. Ingen presentation av vad som ingick. De hade även glömt att skriva med köket. Blev tvungen att ringa och fråga vissa saker. Förstår verkligen varför firma och kund kan ha olika uppfattningar. Hon är i varje fall mycket nöjd och räknar även med att bli det även efter utförandet.

Synnerligen snabb och bra service (stort företag som inte behöver kollas upp). Så de behöver väl inte skriva att de har F-skatt och är försäkrade etc. De kör även helentreprenaden vilket känns skönt. Kostnad 122.000 från att ursprungligen bara flytta en vattenmätare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.