Hej !
Jag har en "gjutjärnsklump" under diskbänken och har nu köpt en diskmaskin som ska anslutas (köket är från -64 och ingen maskin fanns installerad).
El och tillströmmande vatten bereder inga problem, men hur 17 ska jag göra med avloppet.

Jag lånar en bild från en annan tråd:

img1277z.jpg

så här ser det även ut hos mig.

På min klump så utgörs mässingdonet (fyrkantigt) ,som sitter gängat i den övre blåa delen, av en liten "inspektionslucka" med snäpplås som man kan öppna för att kika in i vattenlåset. Är det tillrådligt ( vilket en kille i den andra tråden gjort) att avlägsna mässingdonet och fixa en övergång i öppningen och leda in diskavloppet den vägen ? Fyller "inspektionsluckan" något eg. behov ? ( med tanke på att det ju ändå finns två tappventiler under varje vattenlåsskål ? ).

Om det är ovanstående förslaget är mindre bra så är jag inne på att köpa en sådan
här ; 430125jpg.jpg

och installera istället. Är det svårt att hitta övergångsmuffar mellan avloppshalsen i golvet och detta system ?
När det gäller kapningen av det gamla tänkte jag köra med bågfil - finns det några särskilda tips i detta moment utöver det vanliga, dvs att skydda avloppet från nedfallande skräp ?

Stort tack på förhand om någon finns tid och lust att svara

Mvh Jörgen
 
Redigerat:
Det brukar inte vara tillrådigt att ansluta på den pluggen pga att diskmaskinen inte har något egentligt vattenlås och DM brukar anslutas före detta.

I de flesta fall går det ändå bra eftersom nog mycket vatten brukar ligga kvar i DM.

Röret kapar man enklast med "klippen" men en sån tror jag blir svår att få tag i (typ STOR rörkap). Men med bågfilen lär det ju ta c:a en eftermiddag att ha sig igenom. Jag skulle satsa på att köpa/hyra en tigersåg och blad avsedda för gjutjärn vanliga blad blir (tyvärr) nästan slöa nästan direkt, jag antar att det beror på att det är smuts/grus eller vad det nu är i gjutjärn som gör detta.

Spånet som blir av att du sågar är inga problem bara se till att det inte far ner skärvor eller större bitar som kan plugga avloppet.

Och ja det finns muffar men du måste mäta rörets invändiga diameter sen köper du en muff på xx-40 och trycker ihop, glöm ej smörja den invändigt ;)
 
Hej igen - ett stort tack V-G för ett uttömmande svar. Då är saken klar för min del.
Tigersåg har jag, däremot får jag nog knalla ned till byggvaruhuset och köpa ordentliga blad till den verkar det som ( plus silikonpasta för anslutningen i golvröret).

Tackar !! :) / Jörgen
 
För ett enda rör räcker det med diskmedel bara man inte kör torrt så går det bra.

Smörj inte gummibussningen utvändigt det är onödigt, därmot bör man se till så att alla grader är borta på insidan av järnröret innan man trycker i den.

Lycka till!
 
Tack igen ! De tipsen sparar både tanke- och arbetsmöda.

Mvh Jörgen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.