Hej!

Vi ska göra om hela nedervåningen i huset och jag vill passa på att byta ut tapp/varm-vattenfördelningen och rören till PEX. Idag är det en del rör under kökskåp etc som jag tänkte bli av med.
Huset är ett 70-talshus med isolering ovanpå plattan, två badrum, kök och tvättstuga.

Fråga 1:
Idag är vattnet till badrummet på övervåningen kopplat via badrummet på nedervåningen. För att detta ska fungera så är det ganska grova kopparrör till första badrummet. Bör jag behålla detta (ytterligare ett fördelningsskåp i badrummet?) eller ska jag dra separata PEX till båda badrummen? Det kommer vara någon meter från fördelaren till första badrummet.

Fråga 2:
Jag antar att kopparrören inte går under plattan idag (har inte öppnat och kollat än). Då jag ska lägga in golvvärme och endast har 70mm isolering (ovan plattan!). Bör jag lägga kallvattenrören ner mot plattan för att minska uppvärmningen av dessa?

Fråga 3:
Har jag förstått det rätt att tex LK pex16 räcker för att täcka ett helt badrum förutsatt att man inte duschar och fyller badet samtidigt? Jag funderar på att köra Vatettes fördelare i kommoden för att nå alla förbrukare i badrummet.


Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.