Jag har återkommande problem med att kalk täpper igen silarna till alla blandare i huset sen en renovering för några månader sen.

Jag tömmer silarna flera gånger i veckan då flödet från varmt blir väldigt klent då det täpper igen. Det är alltså bara varmvattnet som stökar vilket gör att jag gissar på att problemet är att varmvattenberedaren släpper kalk som täpper igen silarna.

Jag ser inga tecken på att kalket minskar och börjar ledsna på att ha dåligt flöde och rensa silarna.

Är det ny varmvattenberedare som gäller eller är det något som har en bra lösning?
 
Är det kalk i vattnet så hjälper det inte att byta VVB mer än tillfälligt.

För att varaktigt få bort kalken så är det kalkavhärdare som gäller.

Det kan gå att rengöra befintliga VVBn genom att ta bort elpatronen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det kalk i vattnet så hjälper det inte att byta VVB mer än tillfälligt.

För att varaktigt få bort kalken så är det kalkavhärdare som gäller.

Det kan gå att rengöra befintliga VVBn genom att ta bort elpatronen.
Okej!

Det konstiga är att jag aldrig haft problem innan renoveringen. Då tömde de vvb och bytte ut de galvade rören till Pe-x.

Kan det vara något i den processen som orsakat att den släpper ifrån sig kalk nu och inte förut?
 
När VVBn tömdes så torkade alla avlagringar mm, när den sen vattenfylldes så lossnar delar av avlagringarna och följer med vattnet ut.
 
Om silarna i kranen täpps igen borde det väl också påverka kallvattnet. eller missar jag något?

Är varmvattenberedare +15 år kan det oavsett vara klokt att byta på teknisk livslängd.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om silarna i kranen täpps igen borde det väl också påverka kallvattnet. eller missar jag något?
Ja i blandarna till kök och badrum gör de det men till duschen täpper det enbart för silen för ingående varmt och kallt fungerar således som vanligt
 
Demmpa Demmpa skrev:
När VVBn tömdes så torkade alla avlagringar mm, när den sen vattenfylldes så lossnar delar av avlagringarna och följer med vattnet ut.
Då kanske det snarare är avlagringar än kallt som är problemet?
 
  • En hand håller en öppen liten burk med röd, kryddig innehåll mot en suddig bakgrund av ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken VVB du har du fabrikat ? , Utlopp VV är i topp och KV in i botten. Kanske det går att få ordning på det, genom att tömma den och lossa elpatronen, den är säkert full med kalk runt alla element i den. Pass på det kommer mycket skit från botten, så en stor hink under är inte fel. Stäng med vredet som sitter lite snett under VVB så går det att tömma och ha KV kvar. Sen när patron är borta så kan man öppna lite på vredet och ha hinken under, så spolas skiten ut, men öppna inte för mycket, det spolar in mycket vatten och hinken kan bli full. Det som är viktigt är att du kanske måste ha en ny packning
Var i landet är du.
 
J jonaserik skrev:
Vilken VVB du har du fabrikat ? , Utlopp VV är i topp och KV in i botten. Kanske det går att få ordning på det, genom att tömma den och lossa elpatronen, den är säkert full med kalk runt alla element i den. Pass på det kommer mycket skit från botten, så en stor hink under är inte fel. Stäng med vredet som sitter lite snett under VVB så går det att tömma och ha KV kvar. Sen när patron är borta så kan man öppna lite på vredet och ha hinken under, så spolas skiten ut, men öppna inte för mycket, det spolar in mycket vatten och hinken kan bli full. Det som är viktigt är att du kanske måste ha en ny packning
Var i landet är du.
Tack för tipset! Kanske är värt att testa det innan ett eventuellt byte. Den varmvattenberedaren jag har nu är en Nibe compact-e och är uppskattningsvis 10+ år. Jag bor i Stockholms området så det kanske går att få tag på packning utan större problem.
 
Packningen är en av gummi med en fläns som går in ca 6 - 7 mm i hålet och fastnar där. Tar du det försiktigt så den inte kletar fast och går sönder, går det att återanvända den. Till skillnad på fiberpackning som brukar dela på sig.
 
  • Gilla
Tjacob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.