Hej,

"pannan" är 20 år och börjar låta illa, Lika bra att göra något ordentligt?

Förutsättningar:
Stockholmsregionen.
Villa 165m2 byggd -94
Mekanisk frånluft som värmer upp tappvarmvattnet utan problem. (Denna börjar låta illa)
Direktverkande EL
Kakelugn använder ca 1 kubik ved per år.
har en 10år gammal luft/luft pump. (Fungerar bra)
ca 22-23 tusen kilowattimmar.
Då har jag ett spabad som tar 2-4 tusen av dom timmarna.

Vi vill konvertera till ett vattenburet system:
Vi går i funderingar på bergvärme kompletterat med solel.
Eller en luft/vatten kompletterad med solel.

Är det rätt väg att gå eller skall vi göra något annat?
Vattenburet system styra rummen individuellt bra lösningar?
Hur stänga av elementen automatiskt om man öppnar fönster eller dörr?

Tänker mig en solceller som genererar 3 tusen kWh. Erfarenhet någon?

Jag väntar in en offert, men fått pris på ca 200´ för konvertering till vatten och bergvärme. + solceller för ca 60 Priser efter rot.

Låter det rimligt?

Spännande att höra vad ni tycker och vad ni har för erfarenheter.
 
"Mekanisk frånluft" som värmer tappvarmvatten låter som en frånluftsvärmepump. Tar du bort den har du inte längre någon vettig ventilation och du måste alltså ta med det i kalkylen.

Sedan har egentligen inte ev solel något med saken att göra. Det är en separat investering och projekt som du bör köra för sig. Krångla inte till det, värmesystem är krångliga som de är.
 
Angående tekniken, med solel antar jag att du menar solceller... titta istället på bergvärme kombinerat med solfångare, det finns också en artikel, https://www.byggahus.se/varme/solfangare-ger-varmepumpen-stod

För det ekonomiska blir det knepigare, har för mig att det är olika bidragsregler för solfånagre och solceller.

En stor fördel med en solfångare är att du kan dra nytta av din solproduktion själv medan solcellsproduktionen går förlorad om du inte använder den just när den produceras eller säljer den vidare.
 
D
roybean skrev:
En stor fördel med en solfångare är att du kan dra nytta av din solproduktion själv medan solcellsproduktionen går förlorad om du inte använder den just när den produceras eller säljer den vidare.
Fast nackdelen med solfångare är ju att de ger mest värme på sommaren när värmebehovet inte är speciellt stort. På vintern är ju bidraget betydligt blygsammare. Med bergvärme så kan man ju dra ner solvärmen i borrhålet under sommaren, men vinsten med det är ju något tveksam...

Om man har nätanslutna solceller så drar man ju nytta av energin året runt och behöver inte alls göra av med elen samtidigt som man producerar den.

Men om man installerar t.ex. bergvärme, så minskar ju incitamentet till andra energibesparande/genererande åtgärder, då utväxlingen bara blir 1/3-1/4 av vad den annars skulle bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.