Hej , har ett Boro hus (sutteräng) byggt 89-90 med luftvärme Bacho ACJ och en minimaster ACF värmeväxlare /FTX aggregat placerad som köksfläkt, funderar på att byta ut detta , fundering 1 är att köra på samma fast mordernare utrustning och flytta köksaggregatet till tvättstuga ev vind, fundering 2 nått helt annat men vad vet jag inte ,skulle gärna vilja ha lite inputt från er som har gjort eller tänker göra typ samma operation
 
Du har idag 100% elvärme via tilluft.
Enda sättet att minska elenergin är att byta till ett aggregat med vattenbatteri samt en xVVP, om du vill fortsätta att ha varm tilluft.
Fördel är att även VVBn kan gå via värmepumpen.

Ett alternativ är att montera en/flera LLVP men då gäller det att ha öppen planlösning och/eller komplettera med (el)radiatorer.
VVBn fortsätter att vara en elberedare.

Ett tredje alternativ är att installera någon xVVP och vattenburna radiatorer.
Fördel är att även VVBn kan gå via värmepumpen.
 
jannekjuyckken
Det låter som en mindre bra och rörig lösning.

Det bästa man kan ha idag är vattenburen värme som matas via Fjärrvärme. Till det har man en rejäl vattenmantlad kamin eller mindre vedpanna.
Rätt justerat eldar man när man vill och då slår fjärrvärmen av och värmen kommer från tanken man eldat opp instället. Man har den driftsäkra och billiga fjärrvärmen och lägger den tid man vill på ved osv.

Smidigt och billigt.
'

Elvärme idag, oavsett om man har någon variant på värmepump är andrahandsalternativet.

Jag hade hellre kört på oljepanna med alloljebrännare så man kan köra spillolja och annan skit.

Allt annat än vattenburna system går helt bort.
 
Jag hade gott kunna tänka mig att köra på fjärrvärme MEN har inget vattenburet system i huset, känns väldigt dyrt att installera och sedan installera fjärrvärme på ”toppen”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.