Eon står och gnider händerna utanför huset, det osar pengar tycker dom. El elementen jobbar på tillsammans med luftvärmepumpen som sitter ovanför ytterdörren. "Tyvärr" är det ganska öppet upp till våningen ovanför så där uppe är det varmt o skönt iaf, för det är ju dit värmen från lvp smiter upp. det gör väl inget egentligen då räcker det med att fokusera på bottenvåningen.

Tittar på en luft/vatten pump från bosch https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/bosch/bosch-cs7000-aw-9-kw-awm-awm-s

För att ersätta värmesystemet och vvb lär ju åka ut samtidigt. Solceller och Pool finns med i framtidsplanerna.

Är denna duglig till 164m2 hus byggt -78 som idag kostar skjortan att hålla varm på vintern eller finns det annat som rekomenderas? Mvh
 
Det kostar att konvertera till vattenburet system i huset men i längden sparar man in det. Bosch'en ser ju bra ut. Möjligen nackdel att utedelen är 1-fas men det är ganska vanligt. Ta in offerter på ytterligare ett par alternativ, t.ex. NIBE och Mitsubishi.
 
Hej och tack för svar.

Ja det är inte gratis att byta till vattenburet men som du skrev så spar man in det på ett par år (har inte kollat exakt) ett cirka pris på 100-115' för installation. Sen tillkommer givetvis radiatorer men dessa borde man kunna komplettera i efterhand? Eller är det likabra att dra allt på en gång?
 
U
Har du inga radiatorer (eller vattenburen golvvärme) ger ju lvvp bara varmvatten i kranen. Att bara dra rör till radiatorerna och installera en lvvp kommer ju inte ge någon värme i huset. Då får du ha kvar dina gamla el-element tills du skaffat radiatorer.
 
Nej precis men element var tanken att jag skulle lösa på egen hand. Så precis som du skriver så får elen fortsätta gå tills det nya kommit på plats.
 
U
D Danne213 skrev:
Nej precis men element var tanken att jag skulle lösa på egen hand. Så precis som du skriver så får elen fortsätta gå tills det nya kommit på plats.
Ja det är klart det går!
Vi har en Nibe som vi körde bara med varmvatten i ca en månad tills jag hade dragit färdigt golvvärmen. Är det inte så lång tid så gör det ju inget, men om vi pratar flera månader så känn det lite tokigt att inte dra nytta av Lvvp’en.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det är klart det går!
Vi har en Nibe som vi körde bara med varmvatten i ca en månad tills jag hade dragit färdigt golvvärmen. Är det inte så lång tid så gör det ju inget, men om vi pratar flera månader så känn det lite tokigt att inte dra nytta av Lvvp’en.

Ja annars blir det bara en dyr vvb :)

Ska kika vidare på Nibe och Mitsu också! Tack för svar
 
U
Gör det, vår rörmokare installerar alla möjliga märken men rekommenderade Nibe för att de hade bra service och återkopplade fort vid problem. De låg också ganska i mitten av prisspannet för den storleken vi skulle ha :)
 
Luft-vatten eller bergvärme fungerar bäst med vattenburen golvvärme eftersom de är mer effektiva vid lägre temperatur på vattnet och då behövs större radiatorer, golvet är mycket stort som radiator. Alternativet är vattenradiatorer med hög effekt (många lager eller breda = dyrare). Om golven behöver renoveras så är vattenburen golvvärme ett bra alternativ.

Jag ska såga spår och lägga golvvärme i befintligt 30mm-golv när bergvärmehålet är borrat. Ungefär som i den här videon:
Sedan byggplast och 16-22 mm spånskiva över enligt tillverkarens beskrivning.

Samtidigt kommer knarrande golv tystas.
 
Redigerat:
Skickat iväg offertförfrågningar till höger och vänster och lyckats få 1 ! hitills.

En bosch 7000iaw 13-17 med awm 13kw innedel 125k efter rot

Antar att det är denna? https://www.vvsbutiken.nu/product.html/bosch-compress-7000-cs-awi--elpanna-6000-awm-13-17 Är det priset rimligt? Känns lite i överkant

om jag fattar det rätt så är VVB på 185l, ska finnas någon med 285 liter men vet inte om dom räknar med att beredaren hinner producera 100L till?

Känns som ett steg ner speciellt med 2 små barn som knappast lär förbruka mindre vatten.
 
Om du har plats för det så kan du sätta en vanlig VVB i serie efter värmepumpen för att på så sätt få en större varmvatten-buffert.
 
D Danne213 skrev:
Skickat iväg offertförfrågningar till höger och vänster och lyckats få 1 ! hitills.

En bosch 7000iaw 13-17 med awm 13kw innedel 125k efter rot

Antar att det är denna? [länk] Är det priset rimligt? Känns lite i överkant

om jag fattar det rätt så är VVB på 185l, ska finnas någon med 285 liter men vet inte om dom räknar med att beredaren hinner producera 100L till?

Känns som ett steg ner speciellt med 2 små barn som knappast lär förbruka mindre vatten.
Det räcker om inte alla ska duscha och bada samtidigt. I-landsproblem deluxe ;)
 
D Danne213 skrev:
om jag fattar det rätt så är VVB på 185l, ska finnas någon med 285 liter men vet inte om dom räknar med att beredaren hinner producera 100L till?
För en familj på 4 pers (med 2 barn) bör ha en VVB på minst 300L vilket den typen av anläggningar är förberedda för. Dessutom är en VVB inte speciellt dyr så det bör beakta som en naturlig del av installationen. Skippa elpannan. Bor ni i Stockholm och ska ha pool någon gång i framtiden skulle jag satsa på BVP isf LVVP.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tyvärr är det lite utrymmesbrist vilket gör att jag vill ha en integrerad vvb i systemet. Ungarna gillar dessutom badkaret.

Resten av ytan är tvättstuga/torkskåp osv. Allt det där man villhöver som småbarnsförälder.

Får kika vidare, ctc har ju någon som ska fixa 300L
 
B
Är utrymmesbristen stor och behovet av stor beredare likaså, kan du ju fundera på om inte ett monoblock är något för dig?

Är man lite händig så kan man installera en sådan själv med lagligt, men man får ju vattenrör utomhus med de riskerna som det medför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.