Verkar som värmaren till mitt spa lagt av. Jordfelsbrytaren löser ut, och jag kopplade bort värmaren och testade.
Då löste jordfelsbrytaren inte ut. Så det verkar vara det som är felet.

Kan det ha att göra med att det varit lite dåligt med vatten i spat? Så det blivit luft vid värmaren? Men har ändå haft vatten upp till översta munstyckena.

Men undrar om det är bäst att byta hela värmaren, eller om det räcker att byta bara värmeelementet?
Är väl antagligen bara elementet som är kasst.
 
Vad är det för värmare? Lägg upp en bild.
Jag har en värmare liggande, ej använd.
Spa-värmare på 3000W med flödesbrytare bredvid en öppen kartong på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sån här.
 
  • Balboa vattenuppvärmare på 3.0 kW med etikett som visar specifikationer och certifieringsmärken, monterad i teknisk miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elpatron till vattenuppvärmning med elektriska kopplingar och varningsdekal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står på Balboa värmaren att garantien gäller ej om man tar loss elementet? Men garanti har redan upphört kanske.
Man bör testa värmaren med en Megger. Den mäter läckström med en högre spänning t. ex. 1000V och man ser om där är jordfel.
Googla på byta värmeelement, dom brukar vara enkla att byta.
 
Värmarens kontakter sitter med epoxy och de där elementen får du inte loss utan att förstöra det totalt. Folkpool säljer de där elementen kompletta, kostar runt 2500.
 
Blev en beställning av komplett värmare. 2100:- Några hundralappar dyrare än bara elementet. Så chansade inte.
Får den på måndag. Återkommer med resultat när den är monterad.
Men elementet ska nog ändå inte vara något problem att byta.
Pratade med ett par firmor som trodde det var elementet som spökade. Ska testa att ta loss på den gamla värmaren. Den är ju skrot ändå. Lite värmepistol på epoxyn brukar lösa upp limmet bra.
 
Kan meddela att spa't nu fungerar efter byte av värmare.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.