Hej! Har ett hus där ovanvåningen har kvar original-el och inredning från 50 och 70 talet. Den ska nu få en uppfräschning.

fakta:
  • Det är ”moderna” FK i väggen från 70-talet, om än med gamla färgerna svart och vitt.
  • Centralen är bytt för ca 25 år sedan till moderna automatsäkringar + 3 jordfelsbrytare
  • Alla uttag är ojordade och med obefintligt petskydd
jag påstår att:
  • Jag får som amatör byta ut brytare och uttag, från befintliga ojordade till modern dito.
  • Om jag ska passa på att sätta jordade uttag måste jag kalla på elektriker som drar in en jordtråd till uttagen
  • Det finns ingen anledning till att byta till jordade uttag på denna våning som endast består av sovrum, och i princip inget någonsin ansluts som är jordat. Dvs, jag kan spara en ansenlig summa på att smälla upp 30 st ojordade Exxact på egen hand, och njuta av att det ser fräscht ut och jag har fått petskydd överallt.
Tänker jag rätt?
 
Du får inte som amatör byta från ojordat till jordat.

Men det är OK att byta ojordade mot nya ojordade.

EDIT: Läser som en kratta, tolkade det som att du ville byta till jordat, men ser nu att det var fel :oops:
 
Redigerat:
Jas du tänker rätt. Verifiera bara att uttagen verkligen skyddas av jordfelsbrytare. Även om du har 3 stycken, så kan man ju av någon underlig anledning ha undantagit ovanvåningen.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.