Skulle byta armatur i husets kök idag, i uttaget sitter nån gammal kontakt som jag skulle vilja byta så det blir rätt, då känns det lika bra att byta till DCL som jag förstår är den nya standarden?

Får jag göra det?

Om jag får det, vad motsvarar den gula sladden? Det ligger konstant ström på den.

Armaturen som ska dit har inte DCL men det är väl bara att byta till det eller?
 
  • Öppet eluttag i tak med synliga färgkodade elledningar och gammal kontakt som ska bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagligt sett får du inte byta det.
 
E
B Björn81 skrev:
Skulle byta armatur i husets kök idag, i uttaget sitter nån gammal kontakt som jag skulle vilja byta så det blir rätt, då känns det lika bra att byta till DCL som jag förstår är den nya standarden?

Får jag göra det?

Om jag får det, vad motsvarar den gula sladden? Det ligger konstant ström på den.

Armaturen som ska dit har inte DCL men det är väl bara att byta till det eller?
Det var lite synd att du inte bytte de gula FK då du jordasdex. Nu blir det stor risk för förväxling.

Du måste ta reda på vad trådarna innebär, du är kung över din el anläggning, ingen annan.

Först måste du sa elsäkerhetsverket pocket angående din elanläggning på 101 sidor.

Vi kan gissa att gult är tändtråd, blått nolla och gröngula jord. Eller så är blå tändtråd, gul nolla och gröngula jord.

Eller så är gröngul tändtråd och så vidare.

Först behöver du skaffa en spänningsprovare, utan den har du ingen chans.
 
E El-Löken66 skrev:
Det var lite synd att du inte bytte de gula FK då du jordasdex. Nu blir det stor risk för förväxling.

Vad menar du? Jag har inte gjort nått utan bara tittat på hur det ser ut.

Du måste ta reda på vad trådarna innebär, du är kung över din el anläggning, ingen annan.

Det ska jag absolut göra.
Men visst får jag byta till en ny honkontakt, lagligt alltså. Känns lite synd bara, känns som att det är likvärdigt att byta kontakt som att sätta ett uttag.

Men hur kan det vara så att man kan sätta kontakten på flera sätt varav endast ett sätt är rätt, eller tänker jag fel? Vad jag kan se finns inga tecken på honan som visar hur hanen ska sitta.
 
Har du tre hål i det uttaget så är det helt fel, jordade uttag skall ha ett stift så att man bara kan sätta i kontakten på ett sätt. Kan ju vara så att gulgrön inte är jord och det är också tvärfel. Du måste ta reda på hur det förhåller sig här.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja, sitter det ett kronuttag där med tre hål så är den gröngula med största sannolikhet inte skyddsjord. Troligen gjort av nån hemmapulare som inte har någon koll.
Använder du den till skyddsjord utan att vara säker på att den verkligen är det så kommer du att skapa en potentiellt livsfarlig situation där lampans ytterhölje blir spänningssatt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Kan väl vara två tändtrådar och nolla i den kontakten.
Gammal kronkontakt.
 
Och så är det fel krok för dosan, och så ska kroken isoleras om detta är en oisolerad miljö ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.