Hej,
Ska byta utebelysning och har en fråga om anslutning av jord. Som ni ser har armaturen en sko som kan anslutas med en skruv i armaturens "lock". Men det finns också en sockerbit för anslutning av jord. Ska jag både koppla in den gröngula tråden till sockerbiten och ansluta skon till armaturen, eller bara det ena alternativet?
Tack,
Joakim
 
  • Elanslutningar i takarmatur med blå, brun, gröngul ledning och klämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande jord ansluter du i sockerbiten och ringkabelskon ansluter du till avsedd skruv.

Den lösa jordtråden med kabelsko är för att säkerställa att den andra delen av lampan verkligen blir jordad.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inkommande jord ansluter du i sockerbiten och ringkabelskon ansluter du till avsedd skruv.

Den lösa jordtråden med kabelsko är för att säkerställa att den andra delen av lampan verkligen blir jordad.
Hej, tack för svar!!
Det var så jag gjorde men jordfelsbrytaren slog ifrån. Funderade då på om jag kanske gjort fel, att kabelskon i kombination med anslutningen via sockerbiten blev fel.
Tack, nu är jag förvirrad på en ny nivå...
Mvh
Joakim
Demmpa Demmpa skrev:
Inkommande jord ansluter du i sockerbiten och ringkabelskon ansluter du till avsedd skruv.

Den lösa jordtråden med kabelsko är för att säkerställa att den andra delen av lampan verkligen blir jordad.
Jem
 
Har du en del i metall fastskruvad på vägen som armaturen sedan fästs i? Så är det den som ska skyddsjordas med ringskon.

Att JFBn löser är ett separat problem. Kontrollera skador på ledarna.
 
  • Gilla
joakim_byggahus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.