Har ett fullt utanpåliggande uttag som jag ville byta mot en infälld samt flytta up det 10 cm från golvet. Elektrikern säger att det är bara spraya plasten vitt och behålla det som det är. Har någon lyckats med något liknande?

Isoleringsröret för kabel slutar precis vid kanten (se andra bilden) av golvet, samt betongvägg så det blir ännu mer komplicerat.
Tack för alla svar I förhand.
 
  • Utanpåliggande eluttag nära golvet mot en tapetserad vägg och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppnat utanpåliggande eluttag nära golvet med synliga kablar och isoleringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett radhus och är väggen är mot en granne?
Att spåra i betong är en väldigt dammig historia men det går att göra. Värt det? Knappast.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
Spontant så låter rådet som du fick som en bra kompromiss..
Ska du bygga om detta till infällt uttag så får du ge dig på att fälla in en ny dosa i väggen, förlänga bef. kablar, allt detta i en betongvägg. Detta ska ockås utföras av en elektriker.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
En förhöjningsram och ett infällt uttag skulle kunna fungera. Då får du samma färg på eluttaget och behöver ingen dosa i väggen.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
Eller en ny sockeldosa (namnet på den grå dosan) och ett nytt uttag. Det känns som det mest rimliga, men visst allt går att lösa men frågan är om det är värt 4000-5000kr att flytta upp det där uttaget.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
groowla groowla skrev:
Tack för alla svar, då få jag köra på ett sådant fast ojordat.
[länk]

för nån konstig anledning så är ojordat dubbel så dyr.
Det är inte konstigt eftersom ingen installerar ojordat. De säljs mest som reservdelar.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
nackdelen är att golvlisterna blir förkorta med den nye sockeldosan
 
  • Gilla
groowla och 1 till
  • Laddar…
groowla groowla skrev:
Tack för alla svar, då få jag köra på ett sådant fast ojordat.
[länk]

för nån konstig anledning så är ojordat dubbel så dyr.
Tänk bara på att sätter du dit ett uttag med jord så ska samtliga uttag i rummet jordas, även lamputtag. Det kräver då även omdragning av trådar. Så är det nått enstaka uttag och du tänker behålla dom som ojordade så är det kanske billigare med det dyrare uttaget trots allt.
 
  • Gilla
groowla och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, bokade en elektriker som kommer efter påsken, och jordar alla uttag. Jag tänkte passa på och fråga hur lagligt är det här, att sätta uttaget I nivå med sockeln? Läste att standard (rekommendation) är 20cm över golvet men inget lag alltså.
 
  • Eluttag monterat i nivå med sockeln på en vägg över ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
groowla groowla skrev:
Tack för alla svar, då få jag köra på ett sådant fast ojordat.
[länk]

för nån konstig anledning så är ojordat dubbel så dyr.
Det är väldigt omständigt i fabriken att få bort jorden.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
Tänk på hur många skarvdosor som ligger och skräpar på golv. Att ha det som på bilden är inte ett vedertaget montagesätt men ser inget som skulle förbjuda det.

Ang. jordning, det kostar en slant, och ger idag ringa skydd då de flesta prylar är dubbelisolerad.
Kök, badrum och utomhus är en annan femman.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
Mikael_L
groowla groowla skrev:
...Jag tänkte passa på och fråga hur lagligt är det här, att sätta uttaget I nivå med sockeln? Läste att standard (rekommendation) är 20cm över golvet men inget lag alltså.
Inga problem med lagligheten i alla fall. De enda begränsningarna är om det är olämpligt med tanke på skaderisk av olika slag vid utrymmets normala användning (lär inte gälla dig, i ett torrt bostadsrum), och vad man tycker rent estetiskt.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
Mikael_L
En lösning kan vara att förlänga vp-rören lite, eller kanske ännu bättre, dra i eqq-kabel, ev långuppskalad, sen dra upp det på väggen till önskad höjd och montera nytt utanpåliggande uttag där. Sen reparera ihop hålet i golvsockeln med en bit.

Ev kan man även ge sig på att fräsa in ett doshål i väggen, men om det är betong så blir det ett redigt drygt jobb.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
Du kan ju, med något dorn eller borr, gå på väggen bakom uttaget och se hur hårt det är. Om det inte är så fasligt hårt kan du konsultera elektriker om hur det ska tas upp och sen knacka loss själv, elektrikern måste komma in förmodligen flera gånger dock.
 
  • Gilla
groowla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.