Hej!

TL/DR sammanfattning: Någon som har tips/råd/saker att tänka på när man ska byta ut luftvärmepumpar?

Jag och min fru köpte vårt första hus förra året (i Örebro), ett gammalt kedjehus från -57. Med oisolerad betongplatta på mark. Huset hade från början golvvärme med oljepanna, någon tidigare ägare har bytt ut oljepannan mot elpanna. Samma eller en annan ägare har satt in luftvärmepumpar också. Huset är inte så stort, en bostadsdel på 84kvm med en egen luftvärmepump, ett isolerat uterum på cs. 20kvm med en luftvärmepump och ett garage på ca. 20kvm med en luftvärmepump. Vi vet inte hur gamla luftvärmepumparna är (Bostad: IVT 12LR-N, uterum: IVT 09PR-N, garage: Panasonic CS-PE9CKE). Men de verkar gamla, låter mycket och i alla fall den i garaget fungerar sisådär.
Huset har lite fuktproblem, så vi vill hitta luftvärmepumpar med bra luftavfuktning.
Vi har inte använt golvvärmen sen vi flyttade in, mer än för att testa p.g.a. dyrt!

Så nu vill vi byta ut luftvärmepumparna mot nyare mer effektiva enheter. Och möjligtvis även elpannan/golvvärmen mot en luft/vatten.
Eftersom det här är vårt första hus så kan vi inte jättemycket om såna här saker.

Jag håller på och skriver ihop en offertförfrågan som jag ska skicka runt till företag i närheten.

Har ni några tips och råd?

Med vänliga hälsningar
Niklas
 
Panasonic med "CKE" på slutet säger att den är mycket gammal, typ 20 år eller liknande. När det gäller luftluftvärmepumpar tycker jag ni ska satsa på Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så gör ni ett säkert val och blir högst sannolikt mest nöjda i längden. Luftvattenvärmepumpar är ju mycket dyrare än luftluftvärmepumpar så ni kan inte räkna med att tjäna på det om luftluftvärmepump fungerar bra med planlösningen. Men värmekomforten ökar ju med luftvatten så det ska man tänka på.
 
  • Gilla
Geeklas
  • Laddar…
Jag hade börjat med att ta in offerter för luft/vatten. Jag antar att golvvärmen är vattenburen. Med oisolerad betongplatta så antar jag att fukten kommer underifrån. Alltså skulle golvvärmeystemet kunna lösa både uppvärmning inne och torka upp plattan. Om den lösningen fungerar kanske luftluft-pumpen inne inte behövs.
 
  • Gilla
Geeklas
  • Laddar…
J Josth skrev:
Panasonic med "CKE" på slutet säger att den är mycket gammal, typ 20 år eller liknande. När det gäller luftluftvärmepumpar tycker jag ni ska satsa på Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så gör ni ett säkert val och blir högst sannolikt mest nöjda i längden. Luftvattenvärmepumpar är ju mycket dyrare än luftluftvärmepumpar så ni kan inte räkna med att tjäna på det om luftluftvärmepump fungerar bra med planlösningen. Men värmekomforten ökar ju med luftvatten så det ska man tänka på.
Tack! Ja, vi misstänkte att den i garaget har rätt många år på nacken 😆
Tack för tips på märken, det är mycket det vi har haft problem med att få reda på, det finns så många olika. Vi vill ju inte ha det billigaste, men inte de som är onödigt dyra.
När vi testat golvvärmen så var värmen fantastiskt, och riktigt skönt med varmt golv. Golvvärmen hjälper också bättre mot fuktproblemen, så det ska vi också väga in.
Vi ska skicka ut offertförfrågan till ett gäng företag nu och se vad det kan kosta. Kanske blir lite billigare arbetskostnad om man skulle byta ut allt. Men det får vi väl se.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag hade börjat med att ta in offerter för luft/vatten. Jag antar att golvvärmen är vattenburen. Med oisolerad betongplatta så antar jag att fukten kommer underifrån. Alltså skulle golvvärmeystemet kunna lösa både uppvärmning inne och torka upp plattan. Om den lösningen fungerar kanske luftluft-pumpen inne inte behövs.
Vi kommer att behöva luftluft också, då golvvärmen inte går ut till garage eller uterummet. Så vi vill ju helst ha i alla fall två nya luftluft och luftvatten i bostadsdelen. Men vi får se vad vi får för offerter. Om man får en hjärtinfarkt av kostnaden eller inte 😆
 
Geeklas Geeklas skrev:
Vi kommer att behöva luftluft också, då golvvärmen inte går ut till garage eller uterummet. Så vi vill ju helst ha i alla fall två nya luftluft och luftvatten i bostadsdelen. Men vi får se vad vi får för offerter. Om man får en hjärtinfarkt av kostnaden eller inte 😆
Prio ett är väl uppvärmningen i bostadsdelen? Värmepumparna i garage och uterum kanske kan gå ett par år till om det minskar risken för hjärtinfarkt och hål i plånboken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.