Nyligen köpt hus och de fönster som vetter norrut har någon form av tunn (3-5mm) panel under sig som börjat ruttna. I övrigt har huset vanlig lockpanel. I bästa av alla världar hade de behandlats och målats om för många år sedan. Om vi skrapar dem nu så flisar de sig rejält och kommer inte bli vackert om vi skulle måla om. Innan jag bryter loss och inspekterar insidan och hittar på en ny lösning - är det någon som stött på något liknande och kanske vet om man kan köpa just detta trä och ersätta? Alternativet är såklart annars att helt enkelt fortsätta sätta lockpanel och nytt längre fönsterbleck.

Husets norrut vända fönster med undersittande ruttnande panel och intilliggande trädeck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träpanel under ett fönster, med tecken på röta och flagnande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träpanel under fönster med flagnande vit färg och tydliga tecken på röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
M jonasba skrev:
är det någon som stött på något liknande och kanske vet om man kan köpa just detta trä och ersätta
hehe ... jojo det kan jag garantera att det är fler som haft samma problem, inklusive jag själv. Underhåller man inte den tunna panelen exemplariskt så ruttnar den garanterat nertill, ändträet suger bra med fukt där :cry:

Kolla på en välsorterad brädgård/bygghandel, bör finnas lika eller liknande panel där. Beijer har det nog garanterat, men dom är ju inte billigast precis, men det rör ju sig inte om så många m2 så det kanske inte spelar så stor roll ;)

Men ... måla ändträet NOGA innan du sätter upp nya panelen, även insidan vid änden och kanterna.
 
Gjort liknande byte och valde 8 mm plyfa som spårades med cirkeln för att efterlikna panel.. funkade kanon. Viktigt att försegla kanterna, jag körde på ett vinterlim och sedan Alcros system för fönster på plyfan med grund och färg.
 
Är det inte spårad plywood? För så tunt massivt virke säljs väl inte alls.
Jag skulle nog ersatt med samma panel som på väggarna i övrigt.
(Men inte är det lockpanel va?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.