Hej.
Jag har ett tak som sticker ut ca 2 meter från fasaden som idag stöttas upp av en murad pelare samt en trästolpe som är inmurade i fasaden och ligger ovanpå den murade pelaren. Avståndet är ca 2 meter mellan fasaden och pelaren. Nu har stolpen ruttnat och jag vill nu byta ut denna stolpe. Stolpen är ca 22 cm i diameter och ser ut att vara typ ett fält träd som man barkat av. Nu undrar jag om man enkelt kan säga hur stor limträbalk jag behöver. Skulle en 90x225 göra jobbet eller behöver jag en tjockare?
 
Magnus E K
Det är fullt tänkbart att den gamla stolpen är överdimensionerad och att en limträpelare på 115 x 115 skulle räcka. Annars borde det gå att specialbeställa en limträstolpe i grövre dimension. (Stolpar brukar vara kvadratiska eller runda.)
 
.
 
Det mesta talar för att den gamla stolpen är överdimensionerad. En normal trästolpe med 22 cm diameter motsvarar en limträstolpe på 190x180 mm. En 2,5 m lång sådan kan ta en last på ca 50 ton, vilket säkert inte är aktuellt. Det bästa är att räkna ut lastförutsättningarna och välja material med ledning därav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.