Hej. Vi håller på att köpa ett hus.
Det är byggt 47 så det är gamla element. (vattenburet) Grova rör.
På två utav elementen finns det inga termostater bara några konstiga vred.
Ser ut som en liten pinne bara som man kan vrida på.
Är det svårt att byta ut dessa mot termostater?
Där vi bor nu är det bara att skruva loss termostaterna men jag antar att det inte är så lätt som att bara lossa den där brickan och vredet och seda skruva dit en termostat.:rolleyes:
Finns det någon på detta fina forum som kan förklara lite hur man gör och kanske en liten prisuppgift...

MVH Johan Nilsson
 
behöver du termostater då?
beroende på hur värmesystemet ser ut, så kanske inte termostater behövs!
 
Jag har bott i kåken 5 vintrar nu utan termostater men med shuntregulator, första vintern utan innegivare tom. Funkar alldeles utmärkt, man ställer in vreden i förhållande till varandra, sedan sköter shunten resten.
 
det du ser på ventilerna är så kallade "slottsvred" om du har tur så finns det en renoverings-sats till just den modellen du har, denna sats gör att du kan montera termostater utan behöva byta ventil..... be din vvs-are titta på dem...jobbar själv med detta och ibland så ska man ha tur.
 
Det låter roligt att förlita sig på tur! Skämt åsido.
Tack missionären för dit svar även om vi inte har tur så kan jag ju berätta presis vad jag behöver hos vvs aren i alla fall. Att kunna slänga sig med ord som slottsvred är helt klart en fördel. Tack återigen.
Till Fotografen. Där vi bor nu (lägenhet med vattenburen el) gör vi som du beskriver.
Här har vi en utegivare och jag har ställt in kurvan så jag får den värme jag vill ha inne med alla termostater på fullt Är det samma sak att ha termostaterna på full värme som att inte ha några termostater alls???
Det finns en automatchunt till pannan i huset vi har köpt, den har en utegivare på sidan av huset.
Då kanske det är bättre att och mer ekonomiskt att börja i den änden...
Tack ska ni ha för tippsen.
 
Att ha termostaterna fullt öppna är samma sak som att inte ha termostater alls (men det är inte samma sak som att öppna dina fasta vreden fullt, alla radiatorer har på ett eller annat sätt en strypning som är olika strupt, för att skapa rätt tempratur i rumet.

även jag kör harlt utan termostat reglerning (ja nästan, har 2 rum där jag låter termostaterna styra, men bara när tempraturen blir aldeles för hög (solen ligger på o fram i mars så behövs mer strypning för att hålla rätt temp, viket termostaterna sköter fint)
 
Hoppas du har tur, för om inte kan de vara så illa att du måste knärör om det nu är plankona på ventil eller ej,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.