Mitt takduschset har gått sönder så behöver skaffa nytt. Vill samtidigt byta modell då den gamla varit svårhanterad. Har hittat en ny med rimligt pris som ser OK ut. Både gamla och nya har blandare med CC160.

Dock vill jag slippa borra nya skruvhål i väggen för väggfästet och där behöver jag hjälp från er proffs att bedöma detta.

Kommer den nya passa i samma skruvhål etc?

NYTT takduschset:
Habo Magnolia 160CC

GAMMALT takduschset:
Damixa Fern

Tacksam för all hjälp!
 
BirgitS
När det gäller Habo Magnolia så står det ju att mitten på väggfästet ska vara exakt 911 mm över mitten på blandaren så du får väl mäta var nuvarande väggfäste är.
 
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller Habo Magnolia så står det ju att mitten på väggfästet ska vara exakt 911 mm över mitten på blandaren så du får väl mäta var nuvarande väggfäste är.
Tack för svar, är på annan plats så kan tyvärr ej mäta just nu. Habon verkar bara ha en skruv i väggfästet medan Damixan har två.

Fråga: Har alla tillverkare unika fästen (placering på skruvhål osv) eller finns det andra med samma mått som Damixa?

Detta känns som en djungel för oss som är ovana och monteringsritningarna är ofta otydliga…
 
BirgitS
R Jesper H skrev:
Tack för svar, är på annan plats så kan tyvärr ej mäta just nu. Habon verkar bara ha en skruv i väggfästet medan Damixan har två.
Enligt sidan med Damixa, som du länkade till, verkar väggfästet 916 mm vara ovanför underkanten av röret men det är svårt att se.
R Jesper H skrev:
Fråga: Har alla tillverkare unika fästen (placering på skruvhål osv) eller finns det andra med samma mått som Damixa?
Det finns ingen standard för väggfästets höjd så det varierar, även för en och samma tillverkare.
 
  • Gilla
Robert_G
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt sidan med Damixa, som du länkade till, verkar väggfästet 916 mm vara ovanför underkanten av röret men det är svårt att se.

Det finns ingen standard för väggfästets höjd så det varierar, även för en och samma tillverkare.
Ok, vad synd. 🤔 Utan gemensam standard för fästena behöver ju folk borra onödigt många hål i sina våtutrymmen.

Hur som helst, jag behöver alltså följande:

1. Takduschset CC160 i krom där skruvarna i väggfästet har samma placering som min förra (Damixa Fern), för att slippa nya hål i väggen.

2. Modellen bör (till skillnad från Damixa Fern) ha ”pinnar” på blandar-rattarna så de är lätta att vrida på även med hala tvåliga händer.

3. Setet bör ha vettigt pris, gärna max 3-4000:- (om möjligt)


Hur kan jag hitta ett takduschset som uppfyller allt detta? Tacksam för alla tips, särskilt från er som är vana/proffs på detta. 🙏
 
Nuvarande väggfäste från Damixa ser ut så här. Ett hål, 12 mm i diameter invändigt och ca 3,5 cm djupt.

Om det finns andra tillverkare har liknande konstruktion där en ogängad pinne (ställbar i höjdled) låses fast i ett ihåligt fäste så kanske deras duschset passar med Damixas fäste? I så fall slipper jag krångla med nya skruvhål…
 
  • Ett väggfäste från Damixa monterat på en vägg. Fästet är rund med en utstickande ihålig metallstav och har en invändig diameter på 12 mm och ett djup på 3,5 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt sidan med Damixa, som du länkade till, verkar väggfästet 916 mm vara ovanför underkanten av röret men det är svårt att se.

Det finns ingen standard för väggfästets höjd så det varierar, även för en och samma tillverkare.
Nu har jag mätt avståndet. Det är i mitt badrum exakt 916 mm från översta delen av blandaren (där röret går upp ur blandaren) till *centrum* av hålet i väggfästet. Se pilarna i bilderna så ser ni mellan vilka punkter jag mätt.

Nåt annat takduschset som har samma mått?
 
  • Närbild på en kromad duschblandare med en orange pil som pekar på en specifik punkt där avståndet från blandaren till väggfästet har mätts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i badrumsväggfäste markerat med orange pil för att visa mätpunkt för avståndsmätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kanske får ta en tur till en välsorterad butik och kolla?
 
AXS
Jag har slang mellan blandaren och röret till takduschen. Då blir det inte lika noga med höjden.
 
Tack för svaren. Har nu beställt ny dusch, det blev en Damixa Pine 160cc.
  • Enligt ritningen har denna exakt samma mått och väggfäste som min förra dusch (se nedan).
  • Blandaren har pinnar på rattarna så de är mer lätthanterade med hala händer.
  • Priset 4200:- är dock högre än t.ex. Habo Magnolia men det är värt det om jag slipper krångla med nya borrhål osv.
 
  • Ritning av en Damixa Pine 160cc dusch, visar mått och väggfästen för installation. Inkluderar duschhuvud, slang och 160cc blandare med pinnar på rattarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av duschen Damixa Pine 160cc med detaljerade mått och specifikationer för installation inklusive duschhuvud, blandare och väggfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.