Behöver byta ut stockar: Huset är från 1820. Det är förmodligen timmerstomme i golv, Hur får jag kontakt med en timmerman?

Jag tänkte att jag skulle bo där året runt

Det är någon slags strimmig skalbaggetyp som har fått smak för trägolvet där :O Så jag behöver budgetera för att byta ut hela golvet. Då undrar jag: vem kan göra detta, ge mig ett pris på vad det skulle kosta, när det skulle kunna göras och hur lång tid skulle det ta?

Det är en byggnadsvårdsinsats, ett stockbyte. Om jag förstått saken rätt så är det dramatiskt huslyft. För att kunna byta ut stockar i timmerstommen lyfter man upp huset med domkrafter tillräckligt mycket för att den dåliga stocken ska gå att lyfta ut. Sen passar man in en ny stock på den gamlas plats och släpper ner huset. eller?

I Gudmundssons "Stora byggnadsvårdsboken". Där skriver han att den här typen av insatser är för svåra för en amatör och bör överlämnas åt en utbildad timmerman.

Hur får jag kontakt med en timmerman?

Snälla hjälp mig lite på traven här.

Bodil Victoria

PS jag har läst att dessa djur försvinner om man byter ut stockarna och sedan håller huset varmt året runt. Vilket är min plan:) om jag har råd.. så jag behöver veta vad allt kostar först.
 
P
Några förslag - lösa idéer i väntan på att experterna på formumet kommer med mer konkreta tips.

- Är huset försäkrat så kanske du kan få en del hjälp där.
- Anticimex är duktiga på skadedjur, de kanske kan ge en del tips.
- Finns det någon lokal hembygdsförening eller liknande, de kan ha en del tips på duktiga hantverkare.
- Byggnadsvårdsföreningen kanske kan tipsa

Lycka till!
 
Tack p.lundgren! det var bra tips.
- jag har inte köpt huset ännu så en försäkring är väl inte aktuell då :)
- Anticimex har varit där en enda gång .. men bra idé att ta dit dem igen. De är mycket duktiga på skadedjur. De har tips på Internet som jag har läst igenom. de skriver att man ska byta ut stockarna och hålla huset uppvärmt året runt. Så det tänker jag göra i sådana fall.
- Bra tips med lokal hembygdsförening eller liknande. Du har så rätt i att de kan ha en del tips på duktiga hantverkare.
- Ja! Precis Byggnadsvårdsföreningen borde ha kunskap i hur man ska bevara ett gammalt hus.

Tack snälla du för tipsen!
 
Tack snälla! Jag värnar om vikten att anlita auktoriserade byggnadsvårdsföretag när det gäller det svenska kulturarvet.
 
Nu har jag skrivit till en hel del personer. Hoppas att jag får svar straxt :)

Jag har hittat dem på:
en lokal hembygdsförening
Byggnadsvårdsföreningen
http://www.fibor.org

Tack snälla för hjälpen!
 
Hejsan! Välkommen till byggnadsvårdarna! Vi är inte jättemånga så ibland dröjer det med svar och tips. Om du söker på "byta syll" på forumet så kommer det upp många trådar som du kan läsa på inför ditt möte med en timmerman. Det underlättar arbetet och förebygger missförstånd. Det finns säkert ngn tråd som passar din problemlösning. Om inte huset ligger för lågt så krävs inga dramatiska lyft så murstocken påverkas. Du måste se upp för onödigt arbete. Vi har bytt en 5 meters syll på stora huset som endast krävde att man lättade med domkraften. Sen har vi höjt och bytt alla syllar på ett stort magasin, samt byggt nya bjälklag på totalt 120 kvm. Mycket har vi gjort själva men syllbyte och lyft har en timmerman gjort. Lycka till!
 
Hejsan Gafsan från byggnadsvårdarna!
Tack snälla för ditt snabba svar och för dina tips!

Hur får jag kontakt med en timmerman?
Jag vill att allt ska bli gjort på exakt det sätt som det var på 1820talet, med samma material.
Är det timmerstockar med bark som ligger i torpargrunden?
 
Byta syll. Jag behöver få ett pris så fort som möjlig, så att jag kan planera min budget - för att få se om jag har råd med det här!
 
Kolla med Fibor. Räkna med att många timmermän är ganska upptagna. Timmerstockar i hus har aldrig barken kvar. Nedersta stockvarvet är syllen. Dom stockar som håller upp bjälklaget i grunden kallas för bärlinor. Dom går alltid vinkelrätt mot bjälklaget. kolla våran litteraturtråd!
 
Hej Gafsan! Tack för ditt svar!
Som jag förstår det så är en syll är en marknära balk som tjänar som underlag. Att en syll är en bjälke i en byggnad, oftast belägen i byggnadens yttervägg. Men även inuti, grundstockarna inuti? För att du skrev att den nedersta stockvarvet är syllen. Är ytterstockarna som är väggen, fästa på syllen? Är fasadbrädorna fästa på syllen? Jag ska kolla er litteratur tråd nu :)
 
Hej Bodil, ja det är många termer i trähus! Liten snabblektion. Syllen är det nedersta stockvarvet i ytterväggarna som vilar på grundstenarna. från dom löper bjälklaget som också är stockar in i grunden som sedan golvet vilar på. Under dessa ligger i sin tur bärlinor, också stockar, som stöttar bjälklagsstockarna. Torpargrund är sällan hög. Vi har grävt ur lite måttligt så att vi har ca 30-50cm mellan mark och undersidan av bjälklaget, dvs nivån som blir på översidan av bärlinan. Oki? Annars får jag rita en skiss åt dig ;)

bra länk http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/trä-och-snickerier/
 
Får man fråga om det är konstaterat att hela syllvarvet är ruttet ? eller en enstaka sida eller endast bjälkar och eventuella bärlinor ? Hur stor är stugan ? / Knut
 
Tack snälla Gafsan! Nu har jag studerat i några böcker. Sett på ritningar. det var ytterst intressant :)

Hej Knut! Det är inte konstaterat att hela syllvarvet är ruttet .. men det kan vara det... Ingen vet ännu.. det som är synligt är att stockarna under köksgolvet är som fnöske, eller sågspån.
 
fortsättning -> storleken är 85 m2 . Två våningshus från 1820 talet.
Jag undrar vad det skulle kunna tänkas kosta att byta ut hela grunden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.