Håller på att fixa golven på övervåningen i vårt hus från -59.
Huset har satt sig en del så jag håller som bäst på att riva bort råsponten för att sedan fixa reglarna. Sedan blir det antagligen golvspån och klickparkett.

När jag ändå är där och river, är det lönt att lägga in glas- eller stenull för att få lite bättre ljudisolering? Mellanrummet mellan undervåningens tak och golvet på ovanplan är fyllt med spån just nu. Blir väl ganska jobbigt att få bort men det borde ju funka att suga upp med grovdammsugaren.
 
Blir det verkligen bättre ljudisolering med glasull/stenull? Jag skulle bedöma det snarare tvärtom. Ljudisolerande material vill du ha ganska tunga och ullen är något för lätt i förhållande. Däremot vill du inte ha några håligheter som skapar resonanseffekter, vilket iofs är ganska vanligt när sågspånet har satt sig.

Disclaimer, inte expert.
 
Man kanske skulle låta spånet ligga då och fylla upp mellanrummet som blivit med glas eller stenull?
 
Sågspån väger lite mer än dubbelt så mycket som glasull så om du byter ut spånet mot enbart glasull så sänker du vikten rejält. Vikt är en av MÅNGA faktorer som avgör hur effektiv ljuddämpningen blir. Men det gäller också att vikten tillförs på rätt ställen. Det finns mängder med saker att tänka på och metoder för förbättringar beroende på vilken typ av ljud och frekvenser man vill få bort. Sågspån är ett omodernt material som inte imponerar på något sätt så det hade jag tagit bort och ersatt med markskivor/gipsskivor och glasull.
 
Men TS fråga är ju huruvida han skall byta kutterspån mot glasull/stenull för att få bättre ljudisolering. Att det skulle vara 'omodernt' är ingen parameter i det hela.
 
Det jag främst vill få bort är röster och kanske musik, steg spelar ingen roll. Vårt sovrum ligger ovanför matsal och vardagsrum, just nu hörs det typ när katten fiser där nere på natten.
 
Isoleringens funktion är att ta hand om inre resonanser i golvet och påverkar inte den totala ljudisoleringen. Golvet behöver inte heller fyllas helt med isolering för att ta hand om resonanserna. Som jag skrev är ett sätt att öka vikten genom att använda t.ex. gipsskivor eller markskivor. Jag orkar inte skriva alla möjligheter till förbättringar här så jag bifogar ett kapitel ur Architectural Acoustics så kan den som är intresserad läsa. Man kan dock sammanfatta det viktigaste som: Tungt övergolv som är väl avskiljt vibrationsmässigt från bjälklaget och undertaket samt att hela konstruktionen måste vara tät. Sammanfattningsvis så får du inte bättre ljudisolering av att byta spånet mot glasull.

"As was the case with wall transmission, the isolation of airborne noise such as speech is well characterized by the STC rating. The best floor systems combine a high-mass floor slab with a large separation between the floor and ceiling. The two panels should be vibrationally decoupled either by means of a separate structure or by a resilient support. At low frequencies a high structural stiffness is desirable, to minimize the floor deflection. In all cases at least 3” (75mm) of batt insulation should be placed in the air cavity and openings and joints must be sealed air tight."

http://dl.dropbox.com/u/2381501/Acoustics.pdf

http://dl.dropbox.com/u/2381501/tathet.pdf
 
En tanke som slagit mig medan jag krupit omkring på vinden är att "fluffa upp" spånet. Det har ju legat och blivit kompakt under årens lopp. Jag vet inte om det skulle hjälpa eller stjälpa i ditt fall, men kanske nåt att fundera på iaf. Jag skulle ha provat att fluffa spånet och dessutom lägga en gipsskiva nånstans i konstruktionen, t.ex. en 9mm gips ovanpå golvspånet, under stegdämparen och klickgolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.