Vi håller på och river på övervåningen för fullt, idag är det sågspån i väggarna i hela huset.
I det rummet vi är och river i nu så är det en garderob som tar upp hela ena sidan där inne (4,3x1,2m). Så själva rummet har ingen kontakt med ytterväggen där utan det är garderoben som ligger mot ytterväggen.
Vi har nu rivit väggen mellan rummet och garderoben för att göra skjutdörrar med total öppning på 130cm(det har varit en knappt 60bred låg dörr).

Till frågan, kortväggen inne i garderoben är idag fylld med sågspån på cirka halva vägghöjden och resten är bara tomrum. Så vill vi inte ha det för jag kan tänka mig att mycket värme sticker ut den vägen.
Hur gör vi? kan jag bara kasta bort sågspånet från väggen och slänga dit sten/glasull istället? måste det isåfall dit någon form av fuktskydd där inne? Vi kommer inte ha någon värme alls där inne, utan värmen kommer bara bli av det som sipprar igenom skjutdörrarna. eller ska fuktskyddet sitta i väggen mellan garderob och rum? eller kan vi strunta helt i plast?
Huset är från 20-talet.

Jag blir inte klok på det här med plast eller inte plast.
 
Så här kan man kortfatta det hela om jag har förstått det rätt: gammalt hus med "levande material" som spån eller cellulosabaserade fibrer vill inte ha plast.
De måste få andas lite.
"Död" isolering som glasfiber eller stenull stöter ifrån sig fukt och då måste du skydda med plast.

I ditt fall låter det som att enklast vore att köpa ett par säckar ekofiber och häva in ovanpå sågspånet.
 
Ceja skrev:
Så här kan man kortfatta det hela om jag har förstått det rätt: gammalt hus med "levande material" som spån eller cellulosabaserade fibrer vill inte ha plast.
Nja, den typen av isolering (hygroskopisk) klarar av att hantera fukt bättre än mineralull, men det skadar knappast med plast. Man hör ofta folk prata om "andas" som någon sorts företeelse hos hus, utan att riktigt veta vad de pratar om. Det som inte vore bra är om man stänger in material mellan två täta skikt. Då kan det ackumuleras fukt och bli problem. Men ett lager plast på insidan kan bara göra nytta i ett uppvärmt bostadshus.

Däremot tycker jag att trådskaparen ska skippa plast, just för att det inte är ett uppvärmt utrymme, och för att det bara skulle bli plast på en liten del av husets väggar.
 
man kan alltså säga att:
1. Om man byter ut spån mot mineralull i ett uppvärmt utrymme så är det bäst att också sätta dit plast över hela väggen.

2. Om man byter ut spån mot mineralull i ett Ouppvärmt utrymme så är det bäst att skippa plasten helt.

Har jag förstått det rätt då?

Spelar det någon roll med plastens vara eller icke vara beroende på husets ventilation också? Mekanisk ventilation eller självdrag.. Vi har för tillfället självdrag i huset, inluft på nedervåningen samt utluft både nere och uppe ut genom skorstensmuren(kall sådan). Vi kommer när vi renoverat badrummen att då också sätta in fläktventiler som är fukt/tidsstyrda för att få bort fukten vid bad/dusch, det blir badrum både på under & övervåning.
 
Ja, du har förstått det rätt, med vissa reservationer. Om man sätter in plast, så ska den helst sitta över alla yttterväggar och i taket. Annars riskerar man att istället koncentrera ett utflöde av fuktig luft till bara de områden där man inte har plast. Fast om man då har en bra mekanisk frånluftsventilation så minimeras den risken.

Men just i ert fall tycker jag som sagt absolut att ni ska skippa plasten, i och med att den inte kommer gränsa till ett uppvärmt utrymme. Och detta oavsett vilken isolering ni väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.