Vår tomt är högre än tomten under oss. Nivåskilnaden är ca 2m. Man har satt ett L betongfundament på tomten nedanför som är ca 120cm högt. Vi har alltså en nivåskillnad på ca 70-100cm till den lilla "platå" som ligger mellan vår tomt och tomten nedanför.

Idag ligger det 35år gammla järnvägssleepers. De har dock ruttnat och börjat ge sig på sina ställen. Vi tomtgränsen står en Ligusterhäck som med sina rötter förhoppningsvis håller ihop jorden lite.

Vi är dock rädda att tomten ska "rasa"

antagligen är det svårt att komma till med bobcat och vi vill gärna ha kvar häcken. Jag har haft tankar på om man ska bygga en gjutform med formplyfa och slå ner armeringsjärn i jorden och gjuta en ny mur men kommer det att hålla?

Alternativet annars är ju att gräva ut (för hand) och lägga bärlager osv och lägga typ Key-stone men det känns som ett väldigt kostsamt allternativ.

Tomten set altså ut som nedn i profil

____Vår tomt___
_I>sleepers
___ _I>L fundament på tomten nedanför

Ber om ursäkt om det hamna i fel forum.
 
Har du tomtgränsen just vid sleepersen eller en bit utanför?
Annars är ju en tanke att lägga nya L-stöd på den lilla platån mellan tomterna och fylla med massor. Kan dock bli tal om marklov, är inte säker.

//
 
RoTe
Du läste inte tredje meningen i din egen länk va? ;)
 
RoTe
JOW skrev:
Du läste inte tredje meningen i din egen länk va? ;)
Oj förlåt, trodde detta var ett svenskt forum.
 
Suck, återigen en länk om tåg. Av någon konstig anledning så brukar jag fastna några timmar på wikipedia så fort det händer. Och ja, jag fastnade igår kväll tills jag somnade med att läsa om tåg. :p
 
Ts du har ingen bild hur det ser ut? Lite lättare att se vad man kan göra då.
 
RoTe
thewolf skrev:
Suck, återigen en länk om tåg. Av någon konstig anledning så brukar jag fastna några timmar på wikipedia så fort det händer. Och ja, jag fastnade igår kväll tills jag somnade med att läsa om tåg. :p
Varsågod: http://www.postvagnen.com/forum/index.php
 
Oavsett vad du gör så räknas slipers som miljöfarligt avfall och kostar en slant per styck att bli av med så bygg in skiten det blir billigast hur du en gör i Göteborgsområdet var priset för att dumpa en sådan stock 200 kr/st
 
cecar33 skrev:
Oavsett vad du gör så räknas slipers som miljöfarligt avfall och kostar en slant per styck att bli av med så bygg in skiten det blir billigast hur du en gör i Göteborgsområdet var priset för att dumpa en sådan stock 200 kr/st
Inte i Göteborg! där är det gratis att lämna allt som är miljöfarligt! Bara för privatperssoner dock. Du kanske har ett företags kort?
 
Halmstad likadant. Privatpersoner får köra själv och lämna gratis, men anlitar man ett företag blir det miljöavgift och väldigt dyrt att slänga.
 
Jag har kanske fel, Jag bodde i Mölndal men det var på det viset tidigare, även tryckimpregnerat var avgift på men det begrep väl att då dumpas skräpet på platser som var direkt olämpliga istället eller eldades upp på tomten.
 
Är det kreosotimpregnerade slipers så kan de eldas i särskilda anläggningar och bli oskadliggjorda. Tryckimpregnerat med koppar, arsenik osv kan inte eldas upp och oskadliggöra gifterna. Därför är alltid tryckimpregnerat att betrakta som miljöfarligt avfall. Kolla in: http://kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Kreosot/ för kreosotinfo. Kreosotinfo, ett ord man inte använder så ofta. ;)
 
S
att bara slå ner armeringsjärn i backen och sedan forma kommer inte hålla så länge.
det skall vara 70-100cm högt?

frågan är lite var er tomt börjar hur man kan gräva.
eventuellt med jordborr borra ner stolpar och liggande "stolpar".
eller en blockmur.(men då krävs det lite grävning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.