Hej!

Har fått poängterat för mig att rörkopplingarna under min diskbänk är felkopplade och därmed löper risk för att matrester fastnar och att avloppslukt kommer upp. Jag fick dock aldrig förklarat för mig på vilket sätt det var felkopplat och huruvida detta är något jag kan fixa själv alternativt ringa en röris.
Hur tycker ni detta ser ut? Rörsystem under handfat med koppar- och PVC-rör, blandareanslutningar och avloppsslang. Oorganiserat och lite skräpigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vem/vilka har påpekat att det är fel?
Vad jobbar dom med?
Vad har dom för utbildning?
 
Gummimuffen som ansluter diskmaskinens avloppsslang till avloppsröret ser ut att sitta lite snett, kanske finns det risk att den lossnar. Den skulle jag kontrollera.
 
T TommyC skrev:
Gummimuffen som ansluter diskmaskinens avloppsslang till avloppsröret ser ut att sitta lite snett, kanske finns det risk att den lossnar. Den skulle jag kontrollera.
Är det denna du menar?
 
  • Ett nätverk av vit plast VVS-rör med slangklämmor, under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja!
 
  • Älska
Lippi
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vem/vilka har påpekat att det är fel?
Vad jobbar dom med?
Vad har dom för utbildning?
Det är medlemmar på reddit, underforumet r/plumbing. Gissar att nivån av förkunskap varierar mellan hemägare/hobbyist till yrkesprofessionell som i detta forum.
 
För länge sedan när vi var nyinflyttade så köpte vi en tilläggsförsäkring till villahemförsäkringen där det ingick en besiktning av Anticimex. Besiktningen höll ungefär samma klass som deras överlåtelsebesiktningar d v s de räknade upp alla risker som finns med ett hus varav det mesta aldrig kommer att hända om man har lite löpande koll på huset. En sak som dom anmärkte på var att vår avloppsslang från diskmaskinen inte är klamrad. Det kanske den borde vara men det har fungerat bra nu i ca 20 år sedan förra ägarna renoverade köket. Plast är inget evighetsmaterial så någon gång kanske en sådan slang spricker. När diskmaskinen byts ut inom några år så blir det en ny plastslang och den kanske till och med blir klamrad. 😀
 
  • Gilla
Lippi
  • Laddar…
T TommyC skrev:
För länge sedan när vi var nyinflyttade så köpte vi en tilläggsförsäkring till villahemförsäkringen där det ingick en besiktning av Anticimex. Besiktningen höll ungefär samma klass som deras överlåtelsebesiktningar d v s de räknade upp alla risker som finns med ett hus varav det mesta aldrig kommer att hända om man har lite löpande koll på huset. En sak som dom anmärkte på var att vår avloppsslang från diskmaskinen inte är klamrad. Det kanske den borde vara men det har fungerat bra nu i ca 20 år sedan förra ägarna renoverade köket. Plast är inget evighetsmaterial så någon gång kanske en sådan slang spricker. När diskmaskinen byts ut inom några år så blir det en ny plastslang och den kanske till och med blir klamrad. 😀
Jag känner igen konceptet, vi fick något liknande via vårt försäkringsbolag If som kallades en 'hälsokontroll' av huset utförd av Anticimex. Uppskattar din anekdot, tycker alltid det är kul att höra sådana som nybliven husägare. Önskar er lycka till i det stora klammeräventyret!
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Gummimuffen som ansluter diskmaskinens avloppsslang till avloppsröret ser ut att sitta lite snett, kanske finns det risk att den lossnar. Den skulle jag kontrollera.
Det finns anslutningar som har en böj mellan de två olika storlekarna,
Vit vinklad slanganslutning, packning, mutter och metallklämma. Delar för rörinstallation eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Så som jag har fått lära mig av diskmaskinsreparatörer är att avloppsslangen från diskmaskinen ska dras i en böj så att översta delen kommer ovanför botten av diskhon. Detta för att om det blir stopp i avloppet så ska det synas i diskhon innan vattnet från diskhon rinner baklänges in i diskmaskinen.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns anslutningar som har en böj mellan de två olika storlekarna,
[bild]
Tack, det hade jag ingen aning om, då kanske det är rätt som det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.