Jag bor i ett 60-talsystem med vattenradiatorer och elpanna. Jag ställer in temperaturen i huset via ett centralt reglage och låter sedan elementen sköta sig själva. Detta funkar inte alltid klockrent. Ibland skulle jag t.ex. vilja slå av värmen i rum jag inte använder, men reglagen (se bild) är gamla och börjar ibland droppa om jag vrider på dem.

1. Är det krångligt att byta reglagen själv eller bör jag ta in en hantverkare?

2. De reglagen jag har nu har ingen termostat. Kan man sätta på reglage med termostat och hur lirar det med mitt centrala reglage och elpannan?
 
  • Vit elementradiator med kopparledning och synlig termostatventil nära en trälist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att själv byta till termostatventiler och termostater om man är mycket händig. Finns en instruktionsvideo hår på byggahus hur man byter ventilerna. Termostater skulle säkert spara en del energi för dig men själva el-pannan bör också bytas ut till någon form av värmepump (om framledningstemperaturen från dessa är tillräcklig när det är som allra kallast på vintern). Det skulle spara väldigt mycket el.
 
J Josth skrev:
Det går att själv byta till termostatventiler och termostater om man är mycket händig. Finns en instruktionsvideo hår på byggahus hur man byter ventilerna. Termostater skulle säkert spara en del energi för dig men själva el-pannan bör också bytas ut till någon form av värmepump (om framledningstemperaturen från dessa är tillräcklig när det är som allra kallast på vintern). Det skulle spara väldigt mycket el.
Du skriver ”mycket händig”, men på videon ser det relativt oproblematiskt ut. Men det kanske är lite pill att hitta rätt delar?

Jag har en LVP som gör största jobbet, därför vill jag att de vanliga elementen ska jobba så lite som möjligt. Sen kommer jag byta panna om några år.

Men jag har bara 12 element - det borde väl en hantverkare kunna fixa på ett par timmar om han har rätt delar?
 
Ja det gäller att ha rätt delar. Allt ju relativt men man måste ju klara av att tömma värmesystemet helt, skruva och framförallt få det helt tätt och det är smutsigt samtidigt så man kan gärna vara mekaniker. Därefter ska allt fyllas upp igen, avluftas och kontrolleras. Tar både timmar och en del pyssel. En arbetsdag går säkert snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.