Jag har precis sålt en lägenhet och mellan visning och tillträde så har ett par skarvar i klickgolvet i köket rest sig.

Jag har för tillfället två möjliga förklaringar
- De som flyttstädade åt oss använde för mycket vatten i köket och skarven har svällt p.g.a det.
- Det läcker vatten under golvet (fullt möjligt då det går en vattenledning i golvet i närheten där det skett).

För att konstatera vilket av ovanstående det är så misstänker jag det är nödvändigt plocka ut den planka som rest sig för att se hur det ser ut under. Hur gör man det rent praktiskt ?

Golvet är ett klickgolv och plankan är ganska mitt på golvet. Köksbänkar och liknande står ovanpå golvet så det finns inget lätt sätt ta upp plankor från en vägg och jobba sig till skadan.

Hur gör jag för att göra så liten åverkan som möjligt på golvet men samtidigt få upp plankan ?
 
  • IMG_1771.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försök att torka ut govlet ordentligt först innna du river. Det kan gå tillbaka om du har lite tur. Eller är det laminat som har släppt ?
 
mexitegel skrev:
Försök att torka ut govlet ordentligt först innna du river. Det kan gå tillbaka om du har lite tur. Eller är det laminat som har släppt ?
Nej är inte laminat.
 
Den bästa lösning jag kommit på just nu är att ta en multicutter och köra ett snitt längs med hela plankan som är skadad. Sen viker man upp/in plankorna mot snittet och får ut dem utan att skada resten.

För att få tillbaka det sen så tar man bort undre delen a noten och limmar den mot fjädern som redan ligger där. Blir lite meck men borde gå.
 
Lini skrev:
Jag har för tillfället två möjliga förklaringar
- De som flyttstädade åt oss använde för mycket vatten i köket och skarven har svällt p.g.a det.
- Det läcker vatten under golvet (fullt möjligt då det går en vattenledning i golvet i närheten där det skett).
Det skulle också kunna vara att golvet är lagt kloss mot väggen, i varje fall dessa brädor. Temperatur och/eller fuktighetsförändringar har fått det att utvidgas. Finns det inte spelrum mot väggen kan det nog bli så här.

Kanske är det någorlunda enkelt att plocka bort golvlister för att kolla att det finns ett mellanrum mellan golv och vägg.
 
Alfredo skrev:
Det skulle också kunna vara att golvet är lagt kloss mot väggen, i varje fall dessa brädor. Temperatur och/eller fuktighetsförändringar har fått det att utvidgas. Finns det inte spelrum mot väggen kan det nog bli så här.

Kanske är det någorlunda enkelt att plocka bort golvlister för att kolla att det finns ett mellanrum mellan golv och vägg.
Det är givetvis en möjlighet, men jag har lite svårt att förstå varför det skulle uppträda först nu, golvet har varit på plats i 4-5 år utan problem. Om jag väl tar upp plankorna så blir väl det uppenbart det också.

Jag var rätt noga med att hålla angivet avstånd då jag lade det men det kan ju ha skett någon låsning.
 
Ser ut som en typisk svällning pga man använd för mycket vatten vid städning eller det det varit en pöl vatten just på det stället. Har själv råkat ut för samma sak i köket (katten välte ut en skål med vatten över natten) och det såg exakt ut som ditt gör.
Du måste nästan säkert byta ut de brädor som svällt då de oftast inte går tillbaka när de torkat + att not och fjäder "svällt med" vilket gör att de inte går att sätta ihop snyggt igen.

Antingen får man ta bort första raden vid väggen och se om man kan skilja golvet där skadan sitter och byta ut de skadade bitarna eller så får man ta bort rad för rad tills du når dem och kan ta upp dem.
Kanske det går att göra som tidigare inlägg tipsar om att bara dela på de skadade bitarna, men man måste ändå skilja golvet åt för att få ner nya plankor.
 
Lini skrev:
Det är givetvis en möjlighet, men jag har lite svårt att förstå varför det skulle uppträda först nu, golvet har varit på plats i 4-5 år utan problem.
Nej har det legat fint så länge är det nog inte så trolig.

Lini skrev:
Jag var rätt noga med att hålla angivet avstånd då jag lade det men det kan ju ha skett någon låsning.
Ja har du lagt det själv så vet du ju hur det är gjort, missade det. Nej då är nog "vattenslask" en troligare orsak.
 
NetNut skrev:
Ser ut som en typisk svällning pga man använd för mycket vatten vid städning eller det det varit en pöl vatten just på det stället. Har själv råkat ut för samma sak i köket (katten välte ut en skål med vatten över natten) och det såg exakt ut som ditt gör.
Been there, done that. Eller rättare sagt, katten har "done that". Nu hade jag tur och upptäckte det ganska omgående. Katten vattenskål bor numera i badrummet... Ett litet tips till alla som eventuellt har kattvatten på känsliga golv.
 
Har du golvbrädor kvar, så är Linis tips det enklaste. Se bara till att not o fjäder inte skadas i golvet som blir kvar, då du lyfter den skadade biten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.