Hej!
Vi ska köpa ett hus där pannan måste bort omgående.. Det är en oljepanna modell urgammal. Nu undrar jag om det "bara" är att ersätta den gamla mot en nyare kombipanna? eller måste det till en massa andra saker med? Huset har vattenburen värme. I övrigt finns öppen spis och 2 st vedspisar i huset , 1 på vardera våning. Finns billiga bättre begagnade pannor att köpa så drömmen vore att det är det enda som ska till, men det verkar för enkelt.

Tacksam för svar, jag är helt vilsen inom detta område.  :-?
 
Att pannan är gammal är det inte någon problem så länge den fungerar .
Du ska helre titta på din brännare i första hand. En gammal oljebrännare kan man tjäna på att byta mot en ny ( kan minska oljeförbrukning) men du får ingen ekonomisk vinst av att köpa en begagnat oljepanna.

Ska du fortsätta att elda med olja eller tänker du på annat eftersom du vill ha kombipanna?

Kombipannor är bra för oljeeldning men hopplöst dåliga på att eldas med ved ( litet vedutrymme, oftast för litet värmeöverföringsyta) och dom är konstruerade för att eldas med ved bara i nödfall= tillfällig oljebrist i oljetanken.
Ingen idee att lägga pengar och jobb på en halvdålig lösning, tycker jag.

Alternativer till den dyra oljan finns:
1/pelletsbrännare i din gamla oljepanna + pelletsförråd ( säck eller i lösvikt?)
2/modern pelletspanna+ 500-750liter akumulator + pelletsförråd
3/modern vedpanna + x000 liter akumulator + vedbod+ vedmaskiner ( såg, klyv).
3/ och alla ved/pellets kombivarianter mitt emellan och all slags värmepumpar ska man inte glömma heller ;).
Nr 1 billigast om din gamla pannan duger till att montera en sån brännare i :-/.

Tänk genom alla alternativen och välj den som passar bäst i ditt hus och ditt lust och tid för vedhantering innan du börjar riva och slänga ;).
Träna på att elda i dina kaminer denna vinter och lägg tid på att lära dej så mycket som möjligt om olika uppvärmningsmöjligheter :).
blev du tillräckligt förvirrat nu? Vi är många som hade det som du ;)
gaia
 
Tack för ditt svar!
Jag är konstant förvirrad. ;)

Oljepannan i fråga är en liten variant med 2 kokplattor?!  på toppen, Gissar att den är från innan huset byggdes -39. Oljetanken är ett stort schabrak.

Den info jag fått av mäklaren är att pannan bör bytas omgående (+ alla vvs rör). Helst vill jag elda med ved/pellets, utrymme för förråd & maskiner finns det gott om.. stor loge, ladugård med enklare traktorgarage, 5 ha mark och arbetet är jag inte rädd för.

Den största frågan för oss är vad allt kommer att kosta, det är en djungel av priser har vi upptäckt. Ditt alt. #2 och #3 är det som ligger närmast, oljan vill vi inte ha. Det mesta av installationen vill vi klara själv så långt det är möjligt.

Träna på att elda i kaminer behöver jag inte, den kunskapen har jag redan - tack och lov, lite har man lärt sej efter långa semster boenden i 1700-tals hus genom åren.

Tack återigen =)

//Fiv
 
Ja, då är det faktiskt tid att titta efter en ny eller bättre begagnat panna .... kanske någon som installerar bergvärme har en bra packet till salu på Blocket? Ibland kan man ha tur ;).
Om det blir panik så kan du alltid hålla värmen med kakelugnar och köpa en enkel varmvattenberedare som går på el i värsta fall ;).
Som jag redan skrev - akta dej för kombipannor om du vill elda med ved! Hur stora akumulatorer behövs kan man inte gissa men om du vet hur mycket olja huset förbrukade innan så är det lättare att gissa hur stor panna + akumulator du ska ha.
För stort värmeanläggning är ingen problem ( man säger att det kan inte bli för stort) bara det inte blir för litet. Hur stor är huset, hur bra isolerat påverkar också förbrukningen/ storleken på panna ....
Efter det jag vet så är CTC-pannor inte så dumma och inte så dyra heller. "Rinkabyrör" - en pålitlig vvs-internätbutik har det mesta man behöver och till humana priser om du ska göra jobbet själv.

Sök här på forums sökfunktion på "vedpanna" så får du mycket att läsa ....
lycka till!
gaia

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.