Hej,
Jag har tittat på ett hus som ligger på en rullstensås inom ett skyddsområde för vattentäkt, dvs borrning är inte ett alternativ. Det är idag en oljepanna(CTC Minimax panna 15 kW från 1985) i huset och ganska höga driftkostnader ca 42 000 kr per år. huset är på ca 130+150 kvm souterängshus, dvs ganska stort. Vilka alternativ är de bästa? Pellets ? Uteluftsvärmepump eller frånluftsvärmepump? Det finns också en öppen spis där man kan sätta in en Keddy-insats. Huset är byggt 1966
Ventilationssystemet är självdrag. Det sitter en monterad WICA W460 varmvattenberedare/acc. (300+160 liter) till systemet.
Funderar på en Thermia Biomatic. Någon som har erfarenhet av en sådan, finns andra bra förslag?
 
Hur mycket vill du arbeta? Ved är billigare än pellets i drift, men pellets är ju bekvämare.

Själv valde jag ved och sol, för låg driftkostnad och ännu bekvämare än pellets på sommaren. Då har jag inte högsäsong för eldningsarbete mer än tre månader om året, lågsäsong ytterligare tre och ingen säsong alls halva året. Ungefär.

Det kostar mycket att installera, men inte mer än vad jag köpte olja för på fyra år.
 
Vill nog inte elda med ved, är nog för mycket jobb, men visst blir det billigare än pellets. Tror dock att jag föredrar pellets framför ved.
Funderar även på hur om man ska kombinera ackumulatortank och pellets ?
Se även frågorna i översta inlägget.
 
NINO72 skrev:
Vill nog inte elda med ved, är nog för mycket jobb, men visst blir det billigare än pellets. Tror dock att jag föredrar pellets framför ved.
Funderar även på hur om man ska kombinera ackumulatortank och pellets ?
Se även frågorna i översta inlägget.
Om du köper en biomatic 20+ så ska du inte köra den mot ackumulatortank då den har för stor vattenvolym (140 liter) de bör inte va mer än max 60 liter om du ska köra mot acktank..

Biomatic är den panna med inbyggd vatten beredning (plattvärmeväxlare) som har den bästa årsverkningsgraden med sina 85%

Om jag köpt en pelletspanna idag hade det blivit en biomatic 20+ ;)
 
Jag som inte är expert på detta område undrar då varför det inte bör vara större vattenvolym än 60 liter i pannan om man ska köra mot ack.tankar ?

Vilket system är då bäst, att köra med pelletspanna(<60l) mot ack.tankar eller med Thermia Biomatic 20+ utan ack. tankar?

//N
 
När man laddar en ackumulatortank vill man ha värmen i tanken, inte i pannan. Att värma upp onödigt mycket vatten i pannan gör då att när man slutar elda i pannan finns det ganska mycket värme kvar i vattnet i pannan. En del av detta självcirkulerar till tanken, men mycket svalnar bort genom skorstenen och ut i pannrummet. Det kan vara bra med värme i pannrummet, men det kanske inte är den nyttigaste platsen för värmen.

Med mindre vattenvolym i pannan går det alltså åt mindre mängd "onödig" energi för att värma upp den. Min vedpanna har 80 liter vatten, tankarna 2250.

För övrigt går de flesta bränslepannor bäst på fullfart, vilket ju i sin tur kräver ackumulatortank. Annars blir det snart för varmt i pannan. Att elda på lågeffekt ger sämre bränsleekonomi och mer utsläpp.
 
NINO72 skrev:
Jag som inte är expert på detta område undrar då varför det inte bör vara större vattenvolym än 60 liter i pannan om man ska köra mot ack.tankar ?

Vilket system är då bäst, att köra med pelletspanna(<60l) mot ack.tankar eller med Thermia Biomatic 20+ utan ack. tankar?

//N

Jag tror nog det blir minst förluster fårn en biomatic än en liten pannan o acktankar..
Iaf så behöver man inte tänka på lika många faktorer med en biomatic, Du måste va extremt nog med isoleringen på acktanken o alla rör..
 
Vad du än väljer så bygg inte fast dig i en lösning.
Det som är billigt idag kan vara dyrt imorgon.
HAr du en fungerande oljepanna så komplettera den med något som gör att du har oljs/pellets/ved som möjlig uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.