Hej, jag har en närmande projekt av av anlägga marksten runt poolen istället för befintlig träaltan, och jag tänkte att innan jag gör det så kanske jag skulle ta tag i att fixa min poollampa som har en bränd nisch samt elkabel ( I dagsläget är hålet täppt och jag använder en solcellslampa istället).

Frågan är, tror ni jag behöver byta ut hela nischen, eller kan jag renovera den? Vid byte, kan jag bara dra ut den bara från poolsidan? Så jag kan gå vidare med stenläggningen utan att bromsa det frågan kring poollampan

Se bilder på min situation. Tack.
 
  • Tom pool med en träaltan runtom, markerar poollampa som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad poollampa med bränd nisch och synliga elkablar, i behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad och rostig poollampas nisch med bränd kabel och täppt hål där en lampa ska sitta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skadad poollampa med en bränd nisch och synliga elkablar i poolens kant, i behov av reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en trasig poollampa med bränd nisch och skadad elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt ut hela med en ny. Lossa baksidan sätta dit en ny ”klart”
Typ sån här
Ny inbyggnadsspotlight med baksida mot vit bakgrund, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wrang wrang skrev:
Byt ut hela med en ny. Lossa baksidan sätta dit en ny ”klart”
Typ sån här
[bild]
Tack för svar.

Vad menar du med "lossa baksidan"?

Behöver jag komma åt den från baksidan (dvs gräva från under altanen?). Kanske dum fråga.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Tack för svar.

Vad menar du med "lossa baksidan"?

Behöver jag komma åt den från baksidan (dvs gräva från under altanen?). Kanske dum fråga.
Nej då ingen fara. Tror de är monterade med e. Ram i poolen sen packning, pool, lampans potta är ju bakom allt.
hade lossat allt å sett hur det ser utan lampan med dimensioner hål etc så vet man sedan vad man ska beställa

Poolen ser ju jätte trevlig ut.
 
Redigerat:
wrang wrang skrev:
Nej då ingen fara. Tror de är monterade med e. Ram i poolen sen packning, pool, lampans potta är ju bakom allt.
hade lossat allt å sett hur det ser utan lampan med dimensioner hål etc så vet man sedan vad man ska beställa

Poolen ser ju jätte trevlig ut.
Märket för denna nisch och lampa är MTS, men behöver jag ha exakt samma märke? Eller kan jag välja andra så länge måtten stämmer? (har inte hittat många som anges passa med glasfiber pool).

Och tack ang poolen, hoppas du inte var ironisk .
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Märket för denna nisch och lampa är MTS, men behöver jag ha exakt samma märke? Eller kan jag välja andra så länge måtten stämmer? (har inte hittat många som anges passa med glasfiber pool).

Och tack ang poolen, hoppas du inte var ironisk .
nej absolut inte tycker det själv är tråkigt när folk skriver skit om nått när man behöver hjälp.
Gillar din pool

ang lampan så finns reservdelar på Folkpool.se
Både nisch, å de delar du kan tänkas behöva

Hitta den sprängskiss på MTS denna lampa om det kan vara till hjälp
Teknisk ritning av poolbelysning som visar sprängskiss och mått för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
wrang wrang skrev:
nej absolut inte tycker det själv är tråkigt när folk skriver skit om nått när man behöver hjälp.
Gillar din pool

ang lampan så finns reservdelar på Folkpool.se
Både nisch, å de delar du kan tänkas behöva

Hitta den sprängskiss på MTS denna lampa om det kan vara till hjälp
[bild]
Tack för svar.

Ja MTS finns men Jag funderar på att byta till annat märke som både är mer tillgänglig när det gäller utbytesdelar och även billigare (komplett kostar hela bytet för potta, lampa mm. Ca 8tsek).

Sen hittar jag inget som man ska dra ut i hålet för pottan, det verkar sitta som ett enda stycke. Men jag kanske inte tittat tillräckligt noga.

Hursomhelst, så länge jag inte behöver komma åt pottan bakifrån (från under altanen) så är det bra för då kan jag börja med stenläggning och inte pausa det i väntan på att jag ska byta nisch och poollampa (kabeln behöver dock förmodligen fortfarande dras från baksidan? Och därmed behöver tillgång till marken under altanen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.