Hej!

Min Toshiba RAS-10JAVP-E har snart 20 år på nacken och fungerar men ändå tittar jag runt på en ny luft/luft-pump. Kanske byter ut den i förtid eller låter den snurra tills den självdör. Jag vill ha en Toshiba igen. Jag hittar olika modellnamn såsom Daiseikai, Haori, Seiya och Shorai Edge men alla är Toshiba. Jag antar att grundtekniken i dem är densamma.

Den jag har nu har 3,2kw i värme och 2,5kw i kyla vilket har fungerat bra genom åren i mitt hus på 50 kvm med öppen planlösning i Skåne. Rent generellt har effektiviteten verkligen höjts på 20 år kan jag se och en anledning till att jag funderar på ett byte i förtid.

Denna har jag fastnat för just för att den finns i svart. I vitt blir innerdelen gulbrun efter några år vilket ser rätt fult ut.

TOSHIBA SHORAI EDGE / 25 - SVART
hus.png
upp till 150 kvm
green_wifi.png
WIFI-included
a3.png
Flinga.png
3,5 kW
sol.png
7,2 kW
decibell.png
19 dB(A)

Den finns också i en ännu kraftfullare modell med 4,5 resp 7,7kw men det känns lite överdrivet.

Länk till var jag kollat: https://www.xn--toshiba-vrmepumpar-ttb.se/luft-luftvarmepumpar/

Åsikter och råd mottages tacksamt!

Bo
 
Redigerat:
Man brukar räkna med runt 15 års livslängd på luftvärmepumpar så det är bra att din gamla Toshiba fortfarande fungerar. Det som blivit bättre är framförallt prestanda vid riktigt kallt väder ute. Eftersom du bor i Skåne med väldigt milt klimat behöver du alltså inte stressa för att byta till en ny luftvärmepump. Men det är ju trist om det blir haveri mitt i vintern. Shorai Edge verkar vara en bra modell.
 
6 månader senare och snart vinter och luftvärmepumpen jobbar på bra trots sina 20 år och 20 dagar. Installerades 1 okt 2003. Jag har släppt tankarna på att byta ut den i förtid. Den får fungera så länge den fungerar. Den är aldrig servad av ett proffs men jag har själv plockat av höljet på utedelen och gjort rent en gång och även innerdelen har jag spolat av värme/kylelementet med avsett rengöringsmedel.

Den verkar inte alls ha tappat i effekt då elförbrukningen är den samma nu som när den installerades.
 
Bo00 Bo00 skrev:
6 månader senare och snart vinter och luftvärmepumpen jobbar på bra trots sina 20 år och 20 dagar. Installerades 1 okt 2003. Jag har släppt tankarna på att byta ut den i förtid. Den får fungera så länge den fungerar. Den är aldrig servad av ett proffs men jag har själv plockat av höljet på utedelen och gjort rent en gång och även innerdelen har jag spolat av värme/kylelementet med avsett rengöringsmedel.

Den verkar inte alls ha tappat i effekt då elförbrukningen är den samma nu som när den installerades.
Min spontana fundering är, kör den slut. Onödigt att byta något som fungerar.
När du märker minsta fel. Byt den då. Det hindrar dig inte att vara förberedd med vad du vill ha och viktigast vem som ska byta den. Och göra allt du kan för att planera för att undvika besvikelser och aggretion.
 
J Josth skrev:
Man brukar räkna med runt 15 års livslängd på luftvärmepumpar så det är bra att din gamla Toshiba fortfarande fungerar. Det som blivit bättre är framförallt prestanda vid riktigt kallt väder ute. Eftersom du bor i Skåne med väldigt milt klimat behöver du alltså inte stressa för att byta till en ny luftvärmepump. Men det är ju trist om det blir haveri mitt i vintern. Shorai Edge verkar vara en bra modell.
Min luft/luft-värmepump är inne på sitt 14:e år. Tycker du att jag borde byta ut den? Jag bor i Norrland och använder den som huvudsaklig uppvärmningskälla (tillsammans med en kamin när det blir riktigt kallt). Om den skulle haverera så lär den ju göra det mitt under vintern och då kommer jag ju få en fruktansvärd elräkning....
 
Ja efter ca 15 år så kan man fundera på utbyte. Prestanda vid köldgrader har som sagt förbättrats en hel del och det är bra i Norrland. Skönt om man slipper byta mitt i vintern av flera orsaker. Men du har ju även en kamin som borde gå att klara sig med under en kortare period.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
E Einh skrev:
Min luft/luft-värmepump är inne på sitt 14:e år. Tycker du att jag borde byta ut den? Jag bor i Norrland och använder den som huvudsaklig uppvärmningskälla (tillsammans med en kamin när det blir riktigt kallt). Om den skulle haverera så lär den ju göra det mitt under vintern och då kommer jag ju få en fruktansvärd elräkning....
Fungerar den utan problem så ha den kvar. Tänk om den fungerar i 25 år? Byta ut något som bevisligen fungerar känns fel. Redan när min närmade sig 10 år kom erbjudande från samma företag om att byta ut den för den "håller ungefär i 10-12 år." Jag märker inte på något sätt att min pump efter över 20 år skulle leverera mindre än vad den gjorde när den var ny. Det var nyligen -16 här i Skåne och den levererade precis som den alltid gjort genom alla vintrar. Jo jag håller koll på tempen som kommer ut ur innerdelen och den är efter 20 år max +56 över utetempen precis som för 20 år sedan.

Pumpen kan precis lika lätt gå sönder mitt i sommaren så det är 50/50 för att den ska lägga av när det är som kallast.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.