I badrummet har jag nu vanligt matta på golvet och kakel på väggarna. Jag skulle vilja byta ut mattan mot klinkers. Kan jag då behålla kaklet ev byta ut nedersta raden när jag river bort mattan och sätter in klinkers eller måste jag kakla om också?
 
Beror väl först och främst på hur väggen är utförd antar jag, men jag tror inte att det är tillåtet att skarva tätskikt men jag vet som sagt inte, kika på bkr:s sida eller PER:s branchregler eller GVK
 
hur ser sedan golvet ut? hur är det reglat? eller är det betongbjälksklag?

Vid klinkers måste det vara cc30 på bjälkarna.. vid plast matta räcker det med cc60..
 
Jag vet inte hur det ser ut under. Badrummet renoverades 94. Rnligt min granne så pratade han om att det är spånskiva under mattan vilket jag kan tycka låter konstigt. Golvet är upphöjd 1dm men som sagt så vet jag inte hur det ser ut under.
 
nää.. det låter inte konstigt.. brukar vara så..
på Spånskivan (speciell för just våtrum, brukar vara lite grön aktig)) brukar det sedan vara spackel eller gips+spackel sedan plast matta..

Om du inte har reglat cc30 så kan kaklet o tätsiktet spricka (pga svikt),,.. vilket kan leda till fukt skador.. som sedan ditt försäkringsbolag inte vill betala pga man inte har följt branchens regler..
 
Men flytspacklar man samt armerar så ska ju inte det spela någon roll eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.