Hej,
vi har ett radhus från 1979 med en gång av stenplattor som antagligen legat där i alla 30 år. Nu har vi tagit upp alla plattor (35x35 cm) på ytan som motsvarar ca 30 kvadrat. Tänkte lägga tumlad marksten 200x133 mm istället men är frågande när det gäller underarbetet.

Vad jag förstått så gräver man ned till leran och lägger på en markduk, därefter makadam och till sist ett skick 3-5 cm sättsand. Men så ser det inte ut hos mig tycker jag. Nu har jag provgrävt lite här och där och tycker att det verkar vara bara sand i ett ca 45 cm skikt och där under lera. Jag hittar förvisso ett skikt med lite typ 16-32 makadam blandat med sand ca 10cm från ytan, men mängden är så ringa (ett lager) så det känns mest som sand.

Därför förvånar det mig att nuvarande underarbete ser ut som det gör. Gjorde man annorlunda förr?

Det känns inte särskilt lockande att gräva upp all sand och göra det "rätt". Hur gör jag?
 
Har det inte satt sig på 30 år lär det vara stabilt nog även om du byter stenar.
Släng ut lite sättsand så att du får de nya stenarna jämna bara.

Det är skillnad när man dränerat om eller lägger på opackad jord.
 
skall platsen endast avses för gångtrafik är det igna problem ! Sakll den belastas med personbil bör du lägga ett lager bärlager..
 
JKPK_peter skrev:
skall platsen endast avses för gångtrafik är det igna problem ! Sakll den belastas med personbil bör du lägga ett lager bärlager..
ytan kommer inte belastas med personbil, bara mc.

Visst menade du bärlager underst och sand ovanpå? Inte bärlager ovanpå sand?
 
Det såg ut ungefär så när vi la om vår gång fram till huset, bara sand och lite grövre grus inblandat här och där. Vi grävde bort 20-25 cm sand, sen vattnade jag sanden så att den sjönk ihop lite och körde med padda (kanske var overkill). Sen la vi på markduk och 20 cm makadam som paddades ett par gånger. Slutligen 2-3 cm sättsand att banka ner stenarna i.
 
Tydligen finns det lite olika åsikter om hur man kan göra. Läste på ett ställe att sand inte är komprimerbart medans makadam är det. Undrar om det beror på vad man menar med komprimera. Helt klart borde man kunna komprimera sand. Men "låseffekten" kanske inte är lika bra som när man komprimerar makadam.

Ringde till en markentreprenör idag och denne tyckte såsom JKPK_peter att det går bra att lägga plattor direkt på det tjocka sandlagret bara man paddar ytan innan.

Helt klart är det ju lättare att bara ta bort 20-25 cm sand än 45, men det är ändå en del jobb om man kör med hink och spade för de 30 kvadrat som det gäller tycker jag.
 
Som jag skrev i första inlägget så lär sanden ha pressats ihop så mycket den kan under de 30 år den har legat, mer paddning kan jag inte se ger något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.