Hej, jag skall byta ut 2 gamla lysrör, mot 2 nya LED armaturer, och enligt manualen skall man koppla dessa med Nolla/Fas. Ingen Jord. Är det då kulo EKRK jag använder om den installeras inomhus i en verkstad med utanpåliggande kabel?
En EKRK kabel med blå och brun ledare, avsedd för elinstallation utan jordledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
EKRK tycker jag inte känns så rätt i en verkstad. Då vill man ha en bättre och mekaniskt tåligare kabel som t.ex. EKLK eller EXLQ.
 
J Josth skrev:
EKRK tycker jag inte känns så rätt i en verkstad. Då vill man ha en bättre och mekaniskt tåligare kabel som t.ex. EKLK eller EXLQ.
Med verkstad menar jag nog mer enkel bod (oisolerad) och endast en slipmaskin. Men ju tåligare desto bättre. Jag kikar på dem få se. Tack!
 
Man drar alltid fram skyddsjord till inkopplingspunkterna även om själva armaturen inte ska skyddsjordas.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Man drar alltid fram skyddsjord till inkopplingspunkterna även om själva armaturen inte ska skyddsjordas.
Då antar jag du menar till dosan före armaturen?
 
N Nygge72 skrev:
Då antar jag du menar till dosan före armaturen?
Jag ser ingen nackdel med att en jordad kabel ända in i armaturen. Är armaturen dubbelisolerad är det bara att man inte ansluter den.
 
A Avemo skrev:
Jag ser ingen nackdel med att en jordad kabel ända in i armaturen. Är armaturen dubbelisolerad är det bara att man inte ansluter den.
Tänkte så med direkt efter jag svarade före 🫣 Var lite snabb där att svara 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.